Consortium Jan De Nul in pole position voor Panamakanaal

Het Spaans-Italiaanse consortium met het Belgische baggerbedrijf Jan De Nul ligt in pole position voor een miljardencontract in Panama. Het consortium heeft de beste technische oplossing en vroeg de laagste prijs voor een van de meest prestigieuze waterbouwprojecten ter wereld.

(tijd) - De groep met Jan De Nul deed met 3,12 miljard dollar (2,2 miljard euro) het laagste bod voor de bouw van nieuwe sluizen, het belangrijkste onderdeel van de vernieuwing van het Panamakanaal. Daarmee bleef het consortium onder grens van 3,48 miljard dollar die de Panama Canal Authority als richtprijs had gezet.

Dat bleek tijdens een rechtstreeks uitgezonden ceremonie waarbij de Panama Canal Authority de omslagen opende met de voorstellen van de deelnemende consortia. Het gigantische project met zes sluizen, die lijken op de Antwerpse Berendrechtsluis, moet grotere schepen toelaten via het Panakanaal van de Antlantische Oceaan naar de Stille Oceaan te varen. 

Omdat het consortium naast de laagste prijs ook de beste technische oplossing indiende, lijkt niets de toekenning van het definitieve contract in de weg te liggen.

Het consortium wordt geleid door de Spaanse bouwgroep Sacyr Vallehermoso en het Italiaanse Impregilo. Ook de Portugese groep Somague en het Panamese Cusa behoren tot het consortium.

Jan De Nul zal instaan voor bagger- en opspuitingswerken, maar neemt ook deel aan de bouwactiviteiten.

De andere gegadigden waren een Spaans-Duits consortium met ACS, Acciona en Hochtief en een Japans-Amerikaanse groep geleid door Bechtel.

 

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud