D'Ieteren boekt 21 procent meer winst in eerste jaarhelft

D'Ieteren heeft het eerste halfjaar uitstekend gepresteerd. De Belgische autodienstengroep behaalde een nettowinst van 52,3 miljoen euro. Dat is 21,1 procent meer dan in dezelfde periode van 2005, toen 43,2 miljoen euro werd behaald.

(tijd) De forse resultaatsverbetering is vooral te danken aan DIeteren Auto en in mindere mate aan de voertuigbeglazingsdochter Belron. DIeteren verhoogt zijn winstverwachting voor 2006. De groep verwacht nu dat het courante resultaat voor belastingen meer dan 15 procent zal groeien. Tot dusver stond de verwachting op 'meer dan 10 procent'.

Sinds de publicatie van de trading update over het eerste halfjaar, op 4 juli, was al duidelijk dat DIeteren met goede halfjaarcijfers zou komen. De omzet in het eerste halfjaar is met 16,8 procent gestegen tot 2,854 miljard euro. Dat is meer dan de gemiddelde verwachting van 3 analisten, die op 2.824 miljard euro stond.

Het bedrijfsresultaat steeg slechts met 1,3 procent tot 109 miljoen euro, maar in dit bedrag zit voor 42,4 miljoen euro aan ongebruikelijke kosten en waardeaanpassingen bij Avis Europe en Belron. Zonder deze elementen komt het courant bedrijfsresultaat uit op 151,4 miljoen euro, wat een toename met 19,0 procent betekent.

De courante winst voor belastingen verbeterde met 35,2 procent, van 65,4 miljoen euro tot 88,4 miljoen euro. Dat is fors beter dan de 74,4 miljoen euro waarop analisten gemiddeld hadden gerekend.

Belgische automarkt

D'Ieteren Auto profiteerde van de sterke groei, met 13,7 procent, van de Belgische automarkt in het eerste halfjaar, maar slaagde er tegelijk in zijn marktaandeel op te drijven. In augustus heeft D'Ieteren een marktaandeel van 20,41 procent behaald. Over de eerste acht maanden van dit jaar bedroeg het marktaandeel van de groep 19,93 procent. D'Ieterens marktaandeel is daarmee in stijgende lijn. In juli lag het nog op 18,8 procent en in augustus van vorig jaar behaalde de autodistributeur een marktaandeel van 20,25 procent. Ter vergelijking: over heel 2005 bedroeg DIeterens marktaandeel 19,01 procent. De verkopen groeiden in het eerste halfjaar met 18,9 procent tot 1,473 miljard euro dankzij de sterkere verkopen van nieuwe wagens.

D'Ieteren Auto leverde 69.461 nieuwe wagens, een recordniveau en een toename met 21 procent. Het marktaandeel van Volkswagen en Audi nam toe, terwijl Skoda zelfs een record marktaandeel behaalde; Seat verzwakte licht.

D'Ieteren Auto realiseerde een courante bedrijfswinst van 62,2 miljoen euro. Dit recordcijfer betekent een stijging met 68,1 procent en werd behaald ondanks hogere commerciële inspanningen en marketinguitgaven voor het autosalon.

Wegens de sterke groei van de autoverkopen in de eerste 8 maanden herziet D'Ieteren Auto zijn prognose voor de Belgische markt tot meer dan 510.000 voertuigen (+6 procent). Het bedrijf houdt er wel rekening mee dat de groei in het tweede halfjaar wat zwakker zou kunnen zijn. D'Ieteren Auto verwacht voor heel 2006 een marktaandeel van bijna 20 procent en een groei van ongeveer 10 procent van de leveringen van nieuwe voertuigen.

Avis Europe

De autoverhuurder Avis Europe, die voor ongeveer 60 procent in handen is van DIeteren, maakte zijn halfjaarcijfers donderdag al bekend. Avis meldde een goede volumestijging en een beter vlootgebruik, maar heeft nog steeds last van scherpe concurrentie. De verkopen stegen met 5,5 procent tot 614,3 miljoen euro, maar het courant bedrijfsresultaat daalde met 24,9 procent tot 25 miljoen euro, hoofdzakelijk door hogere vlootkosten.

Het courant resultaat voor belastingen kwam uit op -1,9 miljoen euro. Ongebruikelijke kosten, voornamelijk voor de in uitvoering zijnde herstructurering, wogen voor 13,6 miljoen euro. De vooruitzichten voor 2006 bleven nagenoeg ongewijzigd.

Belron

De voertuigbeglazingsdochter Belron boekte in het eerste halfjaar een stijging met 23,2 procent van de verkopen tot 766,2 miljoen euro. Daarvan was 8,9 procent te danken aan organische groei, 13,1 procent aan externe groei en 1,2 procent aan wisselkoersschommelingen. De courante bedrijfswinst steeg met 12,8 procent tot 64,2 miljoen euro. Door recente overnames en dividenduitkeringen had Belron af te rekenen met hogere nettofinancieringskosten. De courante winst voor belastingen nam met 10,6 procent toe tot 39,8 miljoen euro. Belron boekte voor 20,7 miljoen euro ongebruikelijke kosten, waarvan 18,6 miljoen euro voor de integratie en transformatie in Noord-Amerika en 2,1 miljoen euro als gevolg van de beslissing de productiesite in Australië te sluiten in het tweede halfjaar. Belron breidde intussen zijn netwerk verder uit, met name in Griekenland. Daar werd de franchisenemer overgenomen, samen met zijn distributieactiviteiten (jaaromzet meer dan 6 miljoen euro) en 6 Carglass-servicepunten.

(foto belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud