D'Ieteren niet ontevreden met hervorming autodistributie

(tijd-nieuwslijn) - De liberalisering van de autodistributie die woensdag door de Europese Commissie is goedgekeurd, zal financieel weinig gevolgen hebben voor D'Ieteren, denkt Thierry van Kan, directeur van D'Ieteren Auto.

De prijsharmonisering waartoe de hervorming aanleiding geeft, kan op korte termijn enige turbulentie in de markt veroorzaken. De kleine prijsverhoging van gemiddeld zo'n 3% die in Belgi? het resultaat zal zijn van de prijsharmonisering, kan D'Ieteren echter iets hogere winsten opleveren.

Van Kan is al bij al tevreden met de regeling die uit de bus is gekomen. Dat de mogelijkheid voor autoverkopers om gelijk waar in de Europese Unie vestigingen te openen, is uitgesteld tot 2005 is zelfs een aangename verrassing. "Dergelijke vestigingen konden 'gevaarlijk' zijn als de prijzen niet geharmoniseerd werden, maar tegen 2005 zal dat wel al gebeurd zijn. Ik verwacht er daarom geen negatief effect van", zegt Van Kan.

Volkswagen is al iets vroeger dan de andere merken begonnen de prijzen te harmoniseren. "Op korte termijn is dat een van de redenen waarom wij marktaandeel hebben verloren", merkt Van Kan op. De andere redenen zijn vooral te zoeken bij de relatieve veroudering van het VW-gamma en het ontbreken van een sportieve terreinwagen en een kleine monovolume in het aanbod.

Plannen om zelf nieuwe verkooppunten te openen, heeft D'Ieteren niet. Eind jaren '70 had de groep met haar eigen dealers bijna 40% van de Belgische VW-markt in handen, maar wegens de "tamelijk povere" rendabiliteit is dat stelselmatig afgebouwd. Momenteel is D'Ieteren enkel nog in het Brusselse met eigen dealers actief. De groep heeft er 7 VW/Audi-garages, 2 Porsche-garages en 1 Seat-garage, die samen voor 12% van de verkopen via D'Ieteren tekenen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud