DaimlerChrysler verdubbelt winst ruim

Het Duits-Amerikaanse DaimlerChrysler, de op vier na grootste autoproducent in de wereld, heeft in het tweede kwartaal van 2006 een nettowinst geboekt van 1,81 miljard euro.

(tijd) Dat is meer dan een verdubbeling van de nettowinst van EUR 737 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt de groep donderdag in een persbericht.

De winst per aandeel in het tweede kwartaal komt neer op EUR 1,77, tegenover EUR 0,73 in dezelfde periode van 2005. Het operationele resultaat steeg tot EUR 1,857 miljard, een plus van 11%.

De omzet van DaimlerChrysler bleef in het tweede kwartaal nagenoeg stabiel: EUR 38.562 miljoen tegenover EUR 38.423 miljoen in dezelfde periode van 2005.

De Mercedes-afdeling behaalde in het tweede kwartaal een nettowinst van EUR 1.031 miljoen, tegenover een nettowinst van EUR 15 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De Mercedes-divisie verkocht in het kwartaal eindigend 30 juni 325.000 wagens, een stijging met 6% tegenover een jaar eerder.

De Chrysler-divisie boekte een nettowinst van EUR 65 miljoen, een daling met 91% tegenover de nettowinst van EUR 695 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Van het Chrysler-merk werden 761.700 stuks verkocht, een daling van 6% tegenover dezelfde periode een jaar eerder.

DaimlerChrysler verwacht dat, in lijn met de evolutie van de wereldeconomie, de globale vraag naar auto's lichtjes zal dalen. Voor 2006 verwacht de groep een groei gelijkaardig aan die van 2005.

Op het vlak van geografische markten ziet DaimlerChrysler een lichte daling van de verkopen in de VS, in tegenstelling tot een lichte stijging van de verkopen in West-Europa en Japan. Ook in de emerging markets verwacht DaimlerChrysler een groei van de verkopen.

De groep wijst wel op de invloed van stijgende brandstofprijzen op de autoverkoop. Desondanks voorspelt DaimlerChrysler voor 2006 een autoverkoop in lijn met 2005 (4,8 miljoen stuks).

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud