De Beers boekt hogere winst dankzij prijsverhoging

(belga) - Het Zuid-Afrikaanse diamantconcern De Beers mocht vorig jaar niet klagen. Door een sterk gestegen vraag steeg de prijs van ruwe diamant met 10 %. De Beers slaagde er bovendien in om meer te verkopen. En op 1 januari verhoogde het concern de prijs voor ruwe diamant nog eens met 3 %.

De prijsverhoging legde De Beers geen windeieren. In 2003 steeg de verkoop met 7 % ten aanzien van 2002 tot 5,52 miljard dollar (4,35 miljard euro). De winst voor belastingen groeide met 17,6 % tot 676 miljoen dollar.

De vraag vanuit de VS, goed voor de helft van de mondiale juwelenverkoop, was "bijzonder krachtig" in 2003, net zoals het verbruik in China en Groot-Brittannië. Voor het eerst in jaren trok ook de vraag in Japan aan, dat 60 % van de markt in ruwe diamant controleert.

Zelfs de oorlog in Irak en de longaandoening SARS in Azië kon de vraag in de eerste helft van 2003 niet drukken. Maar vooral in het derde en vierde kwartaal steeg de verkoop fors.

De Beers, opgericht in 1888, bezit diamantmijnen in Zuid-Afrika, Botswana, Namibië en Tanzania.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud