De Lijn krijgt eigen veiligheidsdienst

De vervoersmaatschappij De Lijn krijgt een eigen veiligheidsdienst. Daarnaast komt er bij De Lijn een systeem van administratieve boetes en een versterkt politietoezicht op hotspots (risicoplaatsen of - tijdstippen).

(belga) Dat staat in het protocol dat Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) heeft afgesloten met minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael.

Het protocol vloeit voort uit het veiligheidsplan van De Lijn 'Veilig op weg' dat vrijdag werd gelanceerd. Het protocol moet de samenwerking tussen de politie en De Lijn versterken.

Zo komt er een versterkt politietoezicht op zogenaamde hotspots (lijnen, zones en tijdstippen met verhoogde veiligheidsrisico's). Die hotspots worden in kaart gebracht door de veiligheidsmonitor, het instrument waarmee De Lijn zowel de feitelijke onveiligheid als het subjectieve onveiligheidsgevoel bij de reizigers meet.

Om meer politietoezicht op de voertuigen te krijgen, wordt ook aan politieagenten gratis openbaar vervoer aangeboden.

De Lijn krijgt ook een eigen veiligheidsdienst. Nieuwe controleurs worden opgeleid tot veiligheidsagenten die kunnen optreden bij incidenten. Zo moeten ze in staat zijn om - in afwachting van de komst van de politie - geweld te neutraliseren. De veiligheidsagenten kunnen daarbij identiteitscontroles uitvoeren en personen vatten. De agenten krijgen echter geen handboeien of pepperspray. De Lijn en de vakbonden zijn daarvoor ook geen vragende partij. Ook minister Van Brempt liet eerder al weten dat het gebruik van pepperspray in afgesloten ruimtes zoals trams en bussen niet kan.

Van Brempt wil voorts een zuiver administratief boetesysteem invoeren. Daarmee moeten alle vormen van overlast aangepakt worden (overdadig lawaai maken, voeten op de bank plaatsen, medereizigers storen, ...). 'Hierdoor zal er zeer snel een sanctie volgen na een vaststelling', luidt het. 'Ik stoor me persoonlijk bijvoorbeeld erg aan mensen die hun voeten op het bankje voor hun leggen', verklaarde Van Brempt vrijdag nog bij de voorstelling van het veiligheidsplan van De Lijn. In het najaar volgt ook een campagne die de hoffelijkheid op het openbaar vervoer moet stimuleren.

Steden kunnen er tot slot voor kiezen om de extra stadswachten die ze via Binnenlandse Zaken krijgen prioritair in te zetten als lijnspotter. In dat geval zal de Vlaamse overheid voor 8.000 euro tussenkomen in de kosten. Bedoeling is dat er zo meer personeel op de trams en bussen van De Lijn zullen zitten. De lijnspotters zelf zullen ook prioritair ingezet worden op de hotspots.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud