De Maeseneire van Barry Callebaut naar Adecco

foto belga

De Belg Patrick De Maeseneire, vandaag nog algemeen directeur van chocoladegroep Barry Callebaut, wordt de nieuwe topman van ‘s werelds grootste uitzendgroep Adecco. De Maeseneire was tussen 1998 en 2002 al aan de slag bij Adecco, dat dezelfde hoofdaandeelhouder heeft als Barry Callebaut.

(tijd) - De Maeseneire stopt in mei bij Barry Callebaut. Hij wordt er vervangen door de Duitser Jürgen Steinemann, tot voor kort de operationeel directeur bij dierenvoedingspecialist Nutreco. Bij Adecco volgt De Maeseneire in juni Dieter Scheiff op, ook al een Duitser. Scheiff was pas sinds 2006 topman van Adecco.

De Maeseneire verhuist op aandringen van de familie Jacobs, de grootaandeelhouder achter zowel Barry Callebaut als Adecco. De twee partijen bouwden doorheen de jaren een erg goede verstandhouding op. Het was de vorig jaar overleden pater familias Klaus Jacobs die de Belg midden 2002 posteerde aan het hoofd van het wat in het slop gekomen Barry Callebaut.

De Maeseneire had op dat moment zijn sporen al verdiend bij Adecco. Na een carrière bij onder meer computerbedrijf Apple, toerismegroep Sun International en de commerciële zender VTM was hij eind de jaren 90 verantwoordelijk voor een opvallende opgang van de uitzendgroep in België. Van een middenmoter werkte hij het bedrijf op tot de nummer twee op de markt hier. Een prestatie die hem een promotie opleverde naar het groepsniveau van Adecco: in 2001 verhuisde hij naar New York om de gespecialiseerde uitzendactiviteiten wereldwijd te leiden.

Avonturen

Slideshow

Er staan vandaag heel wat Belgen aan de top van internationale bedrijven. We zetten hun namen op een rijtje in deze slideshow.

Hij zou er uiteindelijk maar een goed jaar blijven voor zijn overstap naar Barry Callebaut. Nu keert hij na zeven jaar evenwel terug naar zijn oude liefde. Geen evidente keuze voor een man die erom bekend staat telkens weer te zoeken naar nieuwe 'avonturen'.

Omwille van zijn erg gevarieerde loopbaan wordt De Maeseneire vaak omschreven als een jobhopper. Zelf definieerde hij dat al als een '3-6-9-werker'. Hij wil vooral graag nieuwe uitdagingen en concrete doelstellingen om naartoe te werken. Bij Barry Callebaut was dat bijvoorbeeld een strategische heroriëntering naar minder eigen merken en meer loondienst voor grote namen als Nestlé en Hershey, in combinatie met een verdere internationalisering in verkoop en productie en  een strikt kostenbeheer.

Horizon

Anno 2009 is de strategische bijsturing van Barry Callebaut zo goed als afgerond. In die zin hoeft het misschien niet te verwonderen dat De Maeseneire de tijd rijp acht om nieuwe horizonten op te zoeken.

Adecco zal op dat vlak voldoende nieuwe uitdagingen bieden. De wereldleider in interimarbeid wordt net als de hele uitzendsector zwaar getroffen door de economische crisis. In het vierde kwartaal van 2008 dook de groep in de rode cijfers. In januari was er maand op maand er verzwakking van de activiteit met 25 procent, in februari was dat nog iets meer.

Algemeen wordt verwacht dat de uitzendsector door de recessie door een lang verwachte consolidatieronde zal gaan. De markt is immers nog erg versnipperd. De huidige topdrie, Adecco, Randstad en Manpower, controleren samen 25 à 30 procent van de markt. Adecco, met een oorlogskas van ruim 1 miljard euro, wordt gezien als een van de cruciale spelers in dat proces.

Adecco haalde vorig jaar een omzet van 19,97 miljard euro en een nettowinst van 495 miljoen euro. Het uitzendconcern is daarmee beduidend groter dan Barry Callebaut, dat in zijn laatste boekjaar tekende voor een omzet van 3,17 miljard euro en een nettoresultaat van 136 miljoen euro. Bij Adecco werken 34.000 mensen, bij Barry Callebaut 7.000.

Baron

 

In 2007 werd hij bekroond met de Vlerick Award. Eind vorig jaar kreeg hij de titel van baron. De spreuk op zijn wapenschild is 'If you can dream it, you can do it'

Studies & Carrière

  • Geboren op 21 oktober 1957 in Vlierzele
  • Studies: handelsingenieur aan VUB, marketing management Vlerick, general management Lond Business School & Insead
  • 1980-1983 staff consultant Arthur Andersen & Co
  • 1983-1986 marketing directeur Wang Computer België
  • 1986-1992 algemeen directeur Apple Computer België
  • 1992-1996 algemeen directeur Sun International
  • 1996-1998 commercieel directeur VTM
  • 1998-2001 algemeen directeur Adecco Benelux
  • 2001-2002 directeur gespecialiseerde uitzendactiviteiten Adecco Group
  • 2002-2009 algemeen directeur Barry-Callebaut
  • 2009 algemeen directeur Adecco Group

SDS

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud