Deceuninck groeit uit tot marktleider in kunststofprofielen

(tijd) - Het bedrijf Deceuninck werkte zich via overnames en interne groei in korte tijd op tot een wereldmarktleider in pvc-profielen voor de bouwsector. De overname in juli 2003 van het Duitse Thyssen Polymer staat centraal in dat proces. Zopas versterkte de groep zich ook in Turkije. Een strakke centrale organisatie van de buitenlandse dochters vanuit de zetel in Hooglede-Gits is de sleutel tot dat groeiverhaal.

Deceuninck is wereldwijd actief in kunststofprofielen voor de bouw en richtte zich onlangs ook op houtcomposieten, vooral in de Verenigde Staten. Het bedrijf telt elf fabrieken: drie in de VS en acht in Europa, het onlangs overgenomen Winsa in Turkije inbegrepen. Deceuninck evolueert dit jaar naar een omzet van bijna 600 miljoen euro, ruim het dubbele van 1998. Het aantal werknemers is intussen gestegen tot meer dan 2.700.

Die sterke groei dankt het bedrijf uiteraard aan een reeks overnames, zoals Thyssen en Winsa, maar ook aan interne groei. In de bouwsector neemt het aandeel van kunststof- en aluminiumramen toe ten koste van houten ramen. De kleine producenten kunnen bovendien niet goed opboksen tegen de techniciteit en de productvernieuwing van de groten in dat segment. Deceuninck mikt ook op houtcomposieten als nieuwe groeipool. Die activiteit moet in 2005 al 15 miljoen euro omzet halen.

Met de overname van Thyssen versterkte Deceuninck zich ook sterk in de Verenigde Staten. Daar heeft Thyssen een belangrijke vestiging in Arkansas. Enkel de westkust van de VS blijft nog een blinde vlek, maar ook daar wil de groep zich versterken. In Europa groeit Deceuninck steeds meer naar het oosten toe. Turkije heeft zich opgewerkt tot de op twee na grootste markt met bijna 10 procent van de groepsomzet. Engeland en Duitsland staan op de eerste en tweede plaats. In Rusland overweegt het bedrijf ook een fabriek voor kunststofprofielen te bouwen om de vraag daar te kunnen bijbenen.

Bij die snelle expansie hanteert Deceuninck een strakke centrale structuur vanuit Hooglede inzake aankoop van grondstoffen, het ICT-platform en de hiƫrarchie. Door een sterke standaardisering van de profielen wordt het gamma beperkt gehouden en dus ook de productie- en logistieke kosten. Het bedrijf blijft zo in staat als een flexibele KMO te reageren op alle marktopportuniteiten.

Een sterke omzetgroei staat nog niet synoniem voor een evenredige winstgroei. Deceuninck is sterk afhankelijk van de prijs van pvc. De snelle stijging van de pvc-prijzen dit jaar kon niet onmiddellijk doorgerekend worden in de eindprijzen van de afgewerkte profielen, zodat het bedrijf eind augustus dit jaar een winstwaarschuwing lanceerde. In 2003 haalde Deceuninck een bedrijfswinst van 54 miljoen euro en een nettowinst van 28,6 miljoen euro.

Deceuninck is een nog relatief jong bedrijf, dat pas in 1985 naar de beurs werd gebracht. Het is intussen uitgegroeid tot een middelgrote speler op Euronext Brussel met een beurskapitalisatie van 454 miljoen euro. Het bedrijf valt nog net buiten de Bel-20.

22241144

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud