Deceuninck lijdt 9,8 miljoen euro nettoverlies

Deceuninck leed in het eerste halfjaar een nettoverlies van 9,8 miljoen euro. Analisten waren op het ergste voorbereid maar zij gingen wel uit van winstcijfers.

(tijd) Het West-Vlaamse bedrijf slaagde er niet in de gestegen grondstofkosten door te rekenen naar de klanten; de lancering van nieuwe producten en merknamen zorgde voor extra marketinguitgaven en de omzetgroei bleef zoals eerder aangekondigd beperkt. 'De huidige situatie is ongetwijfeld de moeilijkste uitdaging uit het afgelopen decennium. We doen er alles aan om het tij te keren', aldus het persbericht.

De ebitda zakte in het eerste halfjaar 43% tot EUR 20,7 miljoen terwijl analisten rekenden op ongeveer EUR 36 miljoen. De ebit zakte EUR 3,5 miljoen onder nul. 'Het is de eerste keer dat Deceuninck een operationeel verlies boekt in het eerste halfjaar', aldus het persbericht.

De devaluatie van de Turkse lira en een opvallende terugval van de Britse ramenmarkt zorgde voor een beperkte omzetstijging van 6,6% in het eerste halfjaar. Tegelijkertijd stonden ook de winstmarges onder druk, in eerste instantie door de immer stijgende grondstofprijzen. De prijzen voor PVC-harsen, de belangrijkste grondstof voor Deceuninck, lagen in het tweede kwartaal 25% hoger in Europa dan een jaar geleden. In de VS lagen die 10% hoger. Deceuninck verhoogde eerder dit jaar al zijn prijzen in enkele regio's. In mei en juni gebeurde dat in Turkije om het omzetverlies als gevolg van de zwakke lira te neutraliseren. Vanaf juli plant Deceuninck substantiele prijsverhogingen in heel Europa.

De lancering van nieuwe producten had een bijkomend negatieve impact op de marges. De laatste fase van de lancering van Zendow, het nieuwe gamma van raamprofielen, bracht substantiele commercialisatie- en omschakelingskosten met zich mee. Na de overname van het Duitse Thyssen Polymer beschikte Deceuninck over twee totaal verschillende types van raamprofielen. Over het laatste jaar werd het Europees productieplatform gestandaardiseerd voor de productie van een enkel type, Zendow. Bovendien spendeerde Deceuninck nog geld voor de lancering van houtcomposietproducten in Europa onder de naam Twinson, voor het vervangen van de merknaam Thyssen door Inoutic en voor de uitrol van het nieuwe kleurengamma van de houtcompositieproducten in de Verenigde Staten.

Voorts versnelt Deceuninck de uitvoering van zijn strategisch meerjarenplan en stroomlijnt het zijn vestigingen in snel tempo. Deceuninck sloot een productievestiging in Frankrijk. In het Verenigd Koninkrijk bracht Deceuninck alle logistieke activiteiten onder een dak samen en ook in de VS werkt het bedrijf verder aan een optimale productiestructuur. Alle maatregelen in acht genomen, daalde het personeelsbestand wereldwijd reeds met 190 mensen.

Door de combinatie van prijsverhogingen en productiviteitsverbeteringen, acht Deceuninck het nog mogelijk dat de winstcijfers dit jaar hoger liggen dan vorig jaar. 'Op voorwaarde dat de grondstofprijzen en wisselkoersen gunstig evolueren', aldus gedelegeerd bestuurder Clement De Meersman. Volgens Luc Struelens van ING wringt daar het schoentje. 'Deze hypotheses lijken onwaarschijnlijk. We beschouwen deze vooruitzichten dan ook als een winstwaarschuwing'.

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud