Advertentie

DEME verwacht gelijke omzet in 2009

Philip Hermans (l.) naast minister Karel De Gucht en Christiaan Tanghe van het agentschap voor buitenlandse handel (foto belga) ©BELGA

Ondanks de economische crisis zal DEME, de holding boven baggeraar Dredging International, in 2009 bijna dezelfde omzet draaien als tijdens het topjaar 2008, ook al zullen de marges lager liggen. 'We zien geen catastrofes op ons afkomen', zegt Philip Hermans, directeur-generaal van Dredging.

(belga) - De Dredging-topman reisde donderdag, samen met minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht, af naar Port Hedland, in het westen van Australië. Dredging, dat via dochter Dredeco al 35 jaar in Australië actief is, start er vrijdag met de engineering van het bouwen van een nieuwe havengeul voor rekening van de Australische mijnreus BHP en werd aangeduid als preferred contractor voor de uitvoering van deze werken als BHP beslist ze te gaan uitvoeren. Schepen vol ijzererts uit Australië kunnen dan vlotter naar China, de belangrijkste afnemer van de grondstof.

DEME baggert in Australië ook in de havens van Newcastle en Gladstone. Het is ook in de running voor een tweede contract in Port Hedland: de aanleg van een kunstmatige haven in zee, een contract waar ook de Belgische bouwgroep Besix naar dingt.

Marktaandeel

DEME is samen met Jan De Nul, de Belgische groep die eveneens in Port Hedland baggert, goed voor meer dan 50 procent van de baggermarkt. 'Vijftien jaar geleden was dat 15 procent. In die tijd hebben we al dat marktaandeel gewonnen van de Nederlanders', aldus Hermans. De Nederlanders, dat zijn Boskalis en Van Oord. De vier bedrijven vormen samen de onbetwiste top in de baggerwereld.

In 2008, een absoluut topjaar voor de baggerwereld, draaide DEME een omzet van 1,5 miljard euro, en een winst van 114 miljoen euro. In 2009 zal de omzet rond de 1,3 à 1,5 miljard euro uitkomen. De winst van DEME zou, aldus Hermans, lager uitvallen: rond de 90 miljoen euro. Het orderboekje van DEME is goed voor 2 miljard euro en meer, en strekt voorbij 2010. 'We zien geen catastrofes op ons afkomen', aldus Hermans, ook al heeft de groep geen zicht op 2010.

Dat betekent niet dat DEME de crisis niet voelt. 'Ons orderboek zal misschien slinken, en ook de marges zullen scherper zijn'. DEME vangt dat deels op door de niet-baggerwerken, zoals milieu- en maritieme werken. 'Die zullen iets meer toenemen, daarom horen ze ook bij de groep. Die activiteiten zijn veel minder cyclisch'. Het baggeren is goed voor zo'n 70 procent van de omzet van DEME.

Crisis van drie jaar

Hermans ziet de crisis drie jaar duren. 'Crisis hebben we vroeger ook gekend. Maar deze crisis is zeer diep en zeer agressief, wat ze uitzonderlijk maakt'. Als antwoord lanceerde DEME alvast een kostenoptimalisatieprogramma, waarbij gestreefd wordt naar een eenvoudiger structuur. Aanwervingen gebeuren nog steeds, maar minder agressief. De laatste drie jaar kreeg de groep er netto 800 mensen bij, wat neerkwam op duizend aanwervingen.

Ook het investeringsbeleid verandert niet door de crisis: van 2009 tot 2011 wordt de vloot versterkt met tien vaartuigen, waarvan 6 à 7 productietuigen.

Hermans: 'De sector is stevig genoeg om zonder kleerscheuren door de crisis te komen. Iets minder activiteit is eigenlijk welkom. Er was zoveel werk de laatste jaren dat we overgestresseerd waren. Achthonderd mensen er bij was zeer moeilijk. We krijgen wat meer ademruimte.'

DEME is in handen van bouwgroep CFE en investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren op een 50/50-basis. Daar is geen verandering in zicht. 'In het verleden zijn er pogingen geweest van de Nederlanders om een belang te nemen of te fuseren. Dat is telkens afgeschoten. Onze aandeelhouders steunen onze investeringspolitiek en zijn niet van plan ons af te stoten'. Een consolidatie in de sector is volgens de Dredging-topman onmogelijk. 'De dominantiepositie zou te groot zijn'.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud