Dirk Velghe gaat Mediafin leiden

(belga) - Dirk Velghe wordt de nieuwe directeur van Mediafin, de groep waarin de zakenkranten De Tijd en l'Echo worden samengebracht. Dat maakten de uitgevers-eigenaars Rossel en De Persgroep bekend. Velghe was totnogtoe directeur van het recruteringsblad Vacature. Hans Maertens blijft aan het hoofd van Uitgeversbedrijf Tijd.

De uitgevers De Persgroep en Rossel zeggen in een mededeling dat met het definitieve fiat van de Raad voor de Mededinging de overname van Uitgeversbedrijf Tijd volledig is afgerond. De voorwaarden die door de Raad zijn opgelegd, zijn 'redelijk in het licht van een faire mededinging en zullen de normale bedrijfsvoering van Uitgeversbedrijf Tijd niet hinderen'. De beslissing van de Raad sterkt de uitgevers in hun argumentatie rond de overname van Editeco, waaronder l'Echo ressorteert. In die zaak verwachten ze naar eigen zeggen een 'snelle oplossing'.

Het samengaan van De Tijd en l'Echo biedt de kans tot het creëren van een groep die de huidige uitdagingen beter de baas kan en aan beide kranten een duurzame winstgevendheid en toekomst verzekert, luidt het. De nieuwe groep Mediafin, waarin Rossel en De Persgroep elk 50 procent zullen aanhouden, moet 'een leidinggevende multimediale, financieel-economische uitgever in de Benelux' worden. 'De aandeelhouders hebben de ambitie om met de nieuwe entiteit op de Nederlandse markt aanwezig te blijven en eventueel te groeien', legt Hans Maertens, directeur van Uitgeversbedrijf Tijd, uit. De krant De Tijd is in Nederland actief via het financieel persagentschap Betten, met de reclameregie Trustmedia en met Tijd Beursmedia. Maertens benadrukt wel dat er momenteel geen concrete plannen zijn voor verdere groei in Nederland.

Dirk Velghe, totnogtoe algemeen directeur van het recruteringsblad Vacature, gaat Mediafin met onmiddellijke ingang leiden. Hans Maertens en Eric Decroix blijven aan het hoofd van respectievelijk Uitgeversbedrijf Tijd en Editeco. Velghe krijgt de opdracht om samen met Maertens en Decroix zo snel mogelijk een businessplan op te stellen. Hoe dat plan er concreet zal uitzien, is nog afwachten. 'Het werk moet nu beginnen', zegt Maertens.

De poot van beleggingsbladen met De Belegger en L'Investisseur wordt verder uitgebouwd. Verder zal Mediafin ook zijn rol blijven spelen in de business-to-business markt via Tijd Beursmedia en Nieuwslijn/Betten. De reclameregie van de Mediafin-producten blijft in handen van Trustmedia.

Ook voor het personeel van De Tijd, dat dinsdag werd ingelicht tijdens een ondernemingsraad, betekent het groen licht van de Raad voor Mededinging het einde van een lange periode van onzekerheid. 'We zijn opgelucht dat het dossier is afgerond en dat er een eind komt aan negen maanden onzekerheid', zegt journalist Stephan Verheyden, lid van de ondernemingsraad.

23902616

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud