Advertentie

Doodsteek voor oudste luchtvaartmaatschappij van België

(belga) - De beslissing van de Brusselse handelsrechtbank om Sobelair failliet te verklaren, betekent de definitieve doodsteek voor de oudste luchtvaartmaatschappij van België. Het personeel vindt dat eigenaar Aldo Vastapane het bedrijf met zijn 450 personeelsleden in de afgrond heeft gestort.

De luchtvaartmaatschappij werd opgericht in 1946 als "Société Belge Aériens" door drie ex-Sabena-medewerkers. Aanvankelijk verzekerde Sobelair vooral het luuchtverkeer tussen België en diens kolonie Congo. De vloot werd al snel uitgebreid tot 6 DC3's, waarmee Sobelair als eerste ook Ethiopië met Europa verbond.

Maar de onafhankelijkheid van Congo in 1960 veranderde het hele opzet. Vanaf dan gaat Sobelair vliegen met kleine toestellen op weinig rendabele lijnen, in opdracht van 'grote zus' Sabena.

Vanaf eind jaren '60, begin jaren '70 duiken de eerste 'package deals' op, waarbij de toerist een kant-en-klare vakantie krijgt aangeboden. Sobelair stortte zich op deze sterk groeiende markt, iets wat ze 30 jaar later ondanks enkele ups en downs nog steeds zal doen.

De maatschappij liet zich ook even verleiden tot het aanbieden van lijnvluchten -midden jaren '70 naar de Caraïben en in 1992 naar Zuid-Afrika- maar de kleine Belgische markt maakt dat die activiteiten onrendabel blijven en dus werden afgevoerd.

Het aanbieden van charter- en ad hoc-vluchten (vluchten op bestelling, nvdr) was daarentegen wel succesvol. De perikelen rond moedermaatschappij Sabena gooiden echter roet in het eten. Als de nationale luchtvaartmaatschappij in november 2001 failliet wordt verklaard, moest Sobelair op zoek naar een overnemer.

De overname-perikelen duurden maanden, en pas in juni 2002 werd het bod van de Brusselse zakenman Aldo Vastapane via zijn vehikel BWA weerhouden door de curator. Opvallend: bij de scenario's die het niet haalden was er onder meer een bod van Jetair, de grootste klant van Sobelair, en van het personeel zelf.

Maar de komst van Vastapane betekende niet meteen een garantie voor stabiliteit. Ondanks looninleveringen voor 4 miljoen euro door het personeel, doken na amper een jaar al financiële problemen op en moest het bedrijf op zoek naar extra investeerders en besparingen. Er werd gepraat met SN Brussels Airlines en met buitenlandse kandidaten, zonder resultaat. Wat de besparing betreft, werd tot december 2003 dus tot anderhalf jaar na de overname, onderhandeld met leasingmaatschappij DSF om de prijs van de Boeings te verlagen.

De recente geschiedenis van de chartermaatschappij staat bol van de communicatieblunders en onduidelijkheden.

Bij Sobelair werken 450 voltijds equivalenten. De maatschappij vliegt naar zo'n 70 bestemmingen in het Middellandse Zeegebied en Centraal-Amerika (Cuba, Dominicaanse Republiek, Mexico en de Nederlandse Antillen).

20872615

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud