Endemol boekt derde hogere jaarwinst

(belga) - De Nederlandse mediagroep Endemol, bekend van onder meer 'Big Brother' en 'Fear Factor', behaalde in 2005 een nettowinst van 83,5 miljoen euro op een omzet van ruim 900 miljoen euro. De winst steeg daarmee met 30 procent ten opzichte van 2004, de omzet met bijna 6 procent.

De maker van televisieprogramma's staat sinds 22 november weer op de beurs genoteerd. Het aandeel is inmiddels gestegen van de introductiekoers van 9 euro naar 11,40 euro. Daarmee bedraagt de beurswaarde van Endemol momenteel 1,4 miljard euro. De Spaanse telecomaanbieder Telefónica, die driekwart van de aandelen nog in handen heeft, kocht het door John de Mol en Joop van den Ende opgerichte bedrijf in 2000 voor 5,5 miljard euro.

Topman Joaquim Agut zei donderdag dat de groei in alle activiteiten te zien is. Voor dit jaar verwacht de Spanjaard dat de stijgende lijn zich voortzet: hij ziet de omzet opnieuw met 5 à 6 procent toenemen. In Nederland behaalde het bedrijf vorig jaar een 3 procent hogere omzet van 150 miljoen euro. Het Nederlandse aandeel op de totaalomzet is 16,7 procent.

Endemol, in Nederland de belangrijkste leverancier voor programma's van Talpa, de nieuwe zender van John de Mol ,is zich aan het wapenen tegen nieuwe overheidsregels, die het aantal belspelletjes beperken. Het bedrijf heeft met RTL een overeenkomst gesloten voor het maken van andere programma's waar eveneens met bellen en sms'en van kijkers geld wordt verdiend. Het bedrijf kondigde donderdag verder aan dat het Jan Peter Kerstens wil benoemen tot financieel directeur.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud