Euronav lijdt eerste verlies sinds afsplitsing van CMB

De olietankerrederij Euronav heeft in het derde kwartaal een nettoverlies van 23,34 miljoen euro geleden. In dezelfde periode vorig jaar boekte het bedrijf nog een winst van 53,8 miljoen euro. Het is de eerste keer sinds Euronav eind 2004 van scheepvaartgroep CMB werd gesplitst dat de tankkerrederij verlies leed.

(tijd) - De bedrijfskasstroom (ebitda) viel terug van 110,5 miljoen euro vorig jaar tot 43,8 miljoen euro. De verliescijfers zijn onder meer het gevolg van het feit dat de vrachttarieven onder druk blijven staan.

De gemiddelde vrachttarieven voor de 'very large crude carriers' (vlcc's,grote olietankers), bedroegen 36.500 dollar per dag. Een jaar eerder was dat nog 69.500 dollar. Voor de schepen van het Suezmax-type bedroegen de vrachttarieven 28.900 dollar per dag. In het derde kwartaal van vorig jaar was dat nog 35.860 dollar per dag. Het resultaat werd volgens Euronav ook negatief beïnvloed door de herwaardering van bepaalde activa voor in totaal 14 miljoen dollar.

Bovendien bleek de markt voor overzees olietransport zwakker dan verwacht in het derde kwartaal, merkt Euronav op. Dat heeft twee oorzaken: de vraag naar olietransport viel terug en het aanbod aan olietankers is toegenomen, vooral in de Golfregio.

Als gevolg van de zwakke cijfers voor het derde kwartaal zegt Euronav nu "voorzichtig" te zijn in zijn vooruitzichten voor de rest van het jaar en voor het begin van 2008. Maar op de langere termijn blijft de toekomst er mooi uitzien voor de olietankermarkt, vindt de rederij.

Piete Suy pieter.suy@tijd.be

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud