Advertentie

Euronav schiet omhoog op eerste noteringsdag - update

(tijd-nieuwslijn) - Op zijn eerste noteringsdag is het aandeel Euronav fors gestegen op Euronext Brussel. Omstreeks 15 uur staat de koers op 25,28 euro. Dat is 29 procent hoger dan de initiële referentieprijs, die berekend was op 19,60 euro. Het aandeel CMB krijgt een klap van 6 procent.

Van Euronav werden tot dusver al 261.182 stukken verhandeld. Het gaat doorgaans om kleinere pakketten, van enkele honderden tot een paar duizend aandelen.

Om 9.15 uur werd de eerste koers gevormd op 24,1 euro.

Twee buitengewone aandeelhoudersvergaderingen, respectievelijk bij Euronav en bij CMB, keurden dinsdag de afsplitsing van de olietransportdivisie Euronav van CMB goed. Zij stemden voordien in met de splitsing van het aandeel-CMB in vijf.

Financiële instellingen hadden de waarde van Euronav op 45 procent van heel CMB berekend. De initiële referentiekoers van Euronav werd berekend op basis van de slotkoers van het aandeel-CMB dinsdagavond (217,80 euro), die werd gedeeld door vijf en vermenigvuldigd met 0,45.

De afsplitsing van Euronav heeft vooral tot doel de intrinsieke waarde van de tankvaartrederij ten volle tot uiting te laten komen, zodat het aandeel kan concurreren met zijn peers. De vrachttarieven voor VLCC's bereiken momenteel historische pieken die niet meer werden gezien sinds de eerste oliecrisis van 1973. Euronav boekt hierdoor op elke reis grote winsten. De hoge vraag naar aardolie, en derhalve naar tankers, is volgens Marc Saverys, de voorzitter van Euronav, enkel en alleen te wijten aan China.

De stijging van het aandeel-Euronav is heel wat sterker dan de faire waarde of het koersdoel van analisten. Analist Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities verhoogde vanmorgen het koersdoel van 18,1 tot 21,75 euro. Hij sprak tegelijk de verwachting uit dat het aandeel een 'warm welkom' zou krijgen.

Luc Van der Elst van Fortis Bank becijferde de faire waarde van Euronav op 19,8 euro, inclusief het interimdividend. Na de presentatie van de afsplitsing van Euronav verhoogt hij zijn winstverwachting voor het hele jaar tot 150 miljoen.

Met de forse koersstijging die Euronav op zijn eerste beursdag te beurt valt, wordt volgens Vanderhaeghen de 'logica van Frontline' doorgetrokken. 'Rationeel gezien is er geen reden voor een discount van Euronav tegenover zijn peers', merkt hij op. Hij verwijst ook naar recente IPO's van tankeraandelen op de beurs van New York, die erg succesvol waren. Het mooie bij Euronav is volgens hem dat het in dit geval de markt is die de waarde bepaalt.

En daarbij wordt duidelijk dat er een heel grote vraag is naar het aandeel. Euronav is dan ook een kwalitatief aandeel van een goed gerunde rederij met een moderne, grote vloot. Bovendien zijn concurrenten als Frontline of OSG enorm duur geworden, wat de beleggers ertoe aanzet zich naar Euronav te keren. Die kopers zijn volgens de analist vooral gespecialiseerde beleggers. Dit zal ertoe leiden dat het aandeelhouderschap van Euronav (en ook van CMB) sterk zal worden hertekend en heel wat internationaler zal worden.

Vanderhaeghen denkt dat de koers van Euronav rond de 25-26 euro zal stabiliseren. Hij ziet weinig reden voor een terugval. Hij hoopt dat de aandeelhouders-CMB in het kader van de verkoop van CMB's resterende 16,7%-belang in Euronav massaal van coupon nr. 16 zullen gebruik maken. Zij krijgen hiermee immers de kans om tegen 18 euro aandelen-Euronav aan te kopen.

foto: euronav

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud