Euronav wil deelnemen aan consolidatie in tankersector

Door de verplichting van de International Maritime Organisation (IMO) om enkelwandige tankers tegen 2010 uit de vaart te halen kondigen de jaren 2008 en 2009 zich vrij woelig aan voor de tankersector, met een sterke volatiliteit van de vrachttarieven. De Belgische tankerrederij Euronav denkt deze periode goed door te komen, dankzij de stabiele uitkomsten uit haar op lange termijn vercharterde vloot van Suezmax tankers (120.000-180.000 dwt) en de kwaliteit van haar vloot en dienstverlening.

Zij staat bovendien klaar om deel te nemen aan de verdere consolidatie in de tankersector. Dat bleek dinsdagmorgen op de algemene vergadering.

(tijd) - De tankervloot zal de komende jaren een grondige vernieuwing ondergaan. Het tempo voor het in de vaart brengen van dubbelwandige tankers zal in 2008 en 2009 versnellen. Tegelijk is niet duidelijk wanneer en hoeveel oudere enkelwandige tankers uit de vloot zullen verdwijnen. Daarom wordt, op basis van de huidige tankerbestellingen, verwacht dat de VLCC-vloot dit jaar met 5 procent zal aangroeien, in 2008 met 9 procent en in 2009 met 11 procent. In 2010 zal de vloot echter met 4 procent krimpen. VLCC's (very large crude carriers) zijn tankers van 200.000 tot 300.000 dwt en worden ingezet voor het vervoer van aardolie op de grote routes.

Vraag is hoe sterk de vraag naar olie intussen zal groeien. De verwachting van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) voor 2007 bedraagt 1,8 procent. Die groei zal voor een aanzienlijk deel komen van China, dat de tweede grootste importeur van aardolie ter wereld is geworden. Aan de productiezijde zijn er ook enkele vraagtekens, te beginnen met Iran. Het land produceert momenteel 4 miljoen vaten per dag en zou zijn capaciteit nog aanzienlijk kunnen opvoeren, maar dit volume is met onzekerheid omgeven door het conflict rond het Iraanse atoomprogramma. Ook de snel groeiende productie van Angola moet volgens Patrick Rodgers, de CEO van Euronav, in het oog moet worden gehouden.

'In 2008 en 2009 verwachten wij een aantal hobbelige momenten voor de VLCC-vrachttarieven', zegt Rodgers. Euronav zal dan echter kunnen steunen op de inkomsten uit zijn Suezmax-vloot, tankers die op lange termijn zijn vercharterd. Volgens deputy CFO Hugo De Stoop maken de VLCC's in goede jaren iets meer dan tweederde uit van de omzet en winst van Euronav. In minder goede jaren wordt de bijdrage van de Suezmaxen belangrijker.

Als de vrachttarieven in 2008 en 2009 fors terugvallen, schept dat ook opportuniteiten voor Euronav. 'Wij wensen mee te doen aan de verdere consolidatie', liet Marc Saverys, voorzitter van de raad van bestuur, zich in de marge van de algemene vergadering ontvallen. Vorige week kondigde Teekay Shipping aan samen met het Deense Torm de Amerikaanse tankerrederij OMI over te nemen van 1,98 miljard dollar. Teekay maakte vrijwel tegelijk plannen bekend om zijn tankerbusiness naar de beurs te brengen. 'Wij hebben het grote voordeel dat wij het laatste aandeel zijn in de tankerindustrie dat publiek genoteerd is, maar nog echt gecontroleerd wordt door een familie', zei Saverys. 'Dat familiebelang kunnen wij ooit gebruiken als pasmunt bij een overname.'

Saverys herhaalde tijdens het vragenuurtje dat niet langer aan een tweede notering van Euronav op de beurs van Oslo of New York wordt gedacht. 'In New York zijn de regels moeilijk en een notering in Oslo zou niet veel toegevoegde waarde creeren. Met de huidige manier van dealen vormt Euronext vandaag geen nadeel meer.'

Op de algemene vergadering was 59,5 procent van het aandelenkapitaal vertegenwoordigd. De aandeelhouders keurden de uitkering van een brutodividend van 1,68 euro per aandeel goed, betaalbaar op 27 april, en verleenden kwijting aan bestuurders en commissarissen. Zij verlengden tevens het mandaat van drie onafhankelijke bestuurders (Daniel Rochfort Bradshaw, Patrick Molis en Stephen Van Dyck) en van bestuurder Michael Steimler voor drie jaar. Tijdens een voorafgaande buitengewone aandeelhoudersvergadering stemden de aandeelhouders in met een hernieuwing van de machtiging eigen aandelen in te kopen.

Koen Lambrecht koen.lambrecht@tijd.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect