Europees Parlement begrenst cabotageritten voor vrachtwagenchauffeurs

foto Belga ©BELGA

Belgische vrachtwagenchauffeurs mogen na het afleveren van goederen in het buitenland nog drie andere ritten uitvoeren vooraleer ze terugkeren naar België. Dat is één van de nieuwe maatregelen voor het wegvervoer die het Europees Parlement donderdag heeft goedgekeurd.

(belga) - Het EP probeert met de regeling een einde te maken aan de onduidelijkheid die bestaat over het verrichten van binnenlands goederenvervoer door buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, de zogenaamde cabotage.

De Europese Commissie stelde jarenlang dat cabotage enkel "op tijdelijke basis" kon, maar die vage formulering zorgde in de praktijk voor uiteenlopende regimes en interpretaties in de lidstaten.

Op aangeven van de Commissie kwam het EP donderdag tot een compromis. Na het afwerken van een internationaal transport mogen vrachtwagenchauffeurs nog drie cabotageritten uitvoeren. Dat moet gebeuren binnen zeven dagen na de laatste lossing van de internationaal vervoerde goederen.

Dat betekent in de praktijk dat een Belgische chauffeur niet zomaar een vracht van Parijs naar Rijsel kan vervoeren. Wel kan hij na een rit van België naar Marseille op de terugweg nog drie binnenlandse ritten uitvoeren op Frans grondgebied.

Voorstanders van cabotage wijzen erop dat op deze manier minder trucks met een lege laadruimte rondrijden. Dat verhoogt niet enkel het rendement van de transportbedrijven, het komt ook het milieu ten goede. De transportsector zal immers minder CO2 uitstoten.

Beperkingen zijn volgens Europarlementslid Said El Khadraoui (sp.a) echter nodig om sociale dumping te voorkomen. "We willen vermijden dat onze bedrijven weggeconcurreerd worden door bedrijven uit andere landen, waar de sociale eisen niet zo hoog liggen". Hij wil de markt pas verder openen wanneer de controles op de sociale spelregels op punt staan.

Zijn collega Dirk Sterckx (Open VLD) meent echter dat de verschillen in de arbeidsomstandigheden "een drogreden" zijn. Hij wijst erop dat chauffeurs uit de Benelux de grootste caboteurs zijn, hoewel "hun arbeidsvoorwaarden en lonen zeker niet gunstiger zijn dan deze van de lidstaten waar ze cabotageritten doen".

Hoewel cabotage tot dusver slechts een miniem marktsegment inneemt in het wegvervoer, keek de Belgische transportsector met argusogen naar de stemming in Straatsburg.

België is niet alleen een klein en centraal gelegen land, maar heel wat Belgische bedrijven zijn ook actief in derde landen. De regel zou binnen ruim zes maanden in werking treden.

Daarnaast sleutelden de Europarlementsleden ook opnieuw aan de rij- en rusttijden voor chauffeurs van touringcars. De huidige regel stelde dat de chauffeurs na zes dagen minstens één dag rust moeten genieten. Dat leidde ertoe dat bedrijven voor vele buitenlandse reizen twee chauffeurs moesten inzetten.

Daarom besloot het halfrond om de chauffeurs opnieuw toe te staan om twaalf opeenvolgende dagen te werken. De bestuurders moeten wel strengere rusttijden in acht nemen en na de internationale trip moeten ze van een langere rustperiode kunnen genieten.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud