Fortis start tariefoorlog met onlinemakelaars

Fortis Bank snoeit drastisch in haar tarieven voor beursorders die particuliere beleggers via het internet doorgeven. Het makelaarsloon voor een klein order wordt vergelijkbaar met het tarief bij de belangrijkste goedkope internetmakelaars.

(tijd) De andere grootbanken kijken de kat uit de boom, maar sluiten niet uit dat ze ook hun beurskosten gaan verlagen. Vanaf 9 september kost een beursorder van EUR 2.500 bij Fortis op een van de Euronext-markten 15 euro, een daling met 20 procent. Het tarief wordt vergelijkbaar met dat van de grootste twee onlinemakelaars in ons land: Keytrade Bank (Credit Agricole) en Bolero (KBC).

Orders via het kantorennetwerk en de telefoon blijven even duur. Van alle beursorders die Fortis van particulieren krijgt, gebeurt 44 procent via het internet. 10 procent van de orders wordt telefonisch doorgestuurd.

Fortis wil het internetgebruik stimuleren door de korting op het gewone makelaarsloon te verdubbelen van 20 naar 40 procent. Fortis hanteert net als de andere grootbanken een tarief van 1 procent op het verhandelde bedrag als basismakelaarsloon voor kleine en middelgrote transacties.

'Bij orders via het internet is geen menselijke interventie meer nodig, het lagere makelaarsloon is in de eerste plaats een rechtstreeks gevolg van onze lagere kostenstructuur', zegt woordvoerster Hilde Junius van Fortis Bank.

Maar Fortis geeft ook toe dat ze reageert op het succes van de on-linebrokers. Over de eerste jaarhelft trokken de grootste drie internetmakelaars 7.500 nieuwe klanten aan. De meesten stapten over van een grootbank.

Naar schatting 75.000 Belgen beleggen via de goedkope onlinebrokers. Het zijn klanten die door de bankiers begeerd zijn omdat ze meer orders dan de doorsneebankklant doorsturen, en dus voor hogere commissies zorgen.

De andere grootbanken hebben voorlopig geen plannen om hun beurstarieven terug te schroeven. 'Op dit ogenblik plannen we geen aanpassingen, maar het spreekt voor zich dat we de andere marktspelers goed in het oog houden', klinkt het bij KBC.

(foto belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud