General Motors neemt delen van Daewoo over

(belga/tijd-nieuwslijn) - De Amerikaanse autoproducent General Motors heeft een aantal belangrijke delen van de Zuid-Koreaanse autofabrikant Daewoo overgenomen. Beide bedrijven ondertekenden dinsdag een overnamecontract.

In Korea zelf versterkt het akkoord de internationale concurrentie op de zevende automobielmarkt van de wereld. De herstructurering van de sector die door de regering beloofd was na de crisis van eind jaren negentig is hiermee afgerond. Het contract werd in Seoel getekend door John Smith, de voorzitter van GM, en Jung Keun-Yong, de gouverneur van de Korea Development Bank (KDB) en de belangrijkste schuldeiser van Daewoo.

De onderhandelingen over de overname sleepten twee jaar aan omdat het failliete Daewoo een schuldenberg meedroeg van 17,5 miljard dollar of 19,25 miljard euro. Volgens John Smith zal het akkoord GM toelaten "om een nieuwe generatie van auto's te produceren die over de hele wereld gecommercialiseerd kunnen worden en dat aan een competitieve prijs".

GM maakt zo een glorieuze herintrede in Korea nadat het tien jaar geleden brak met Daewoo. De Koreaanse fabrikant had een lichtzinnige expansie achter de rug en kreunde in 1999 onder een schuldenlast van 80 miljard dollar (88 miljard euro).

GM zal voortaan 42 procent van het nieuwe bedrijf controleren, dat de voorlopige naam GM Daewoo Motor and Technology Co meekrijgt. De schuldeisers van Daewoo hebben 33 procent van de aandelen in handen, de partners van GM de resterende 25 procent.

De alliantie wordt gefinancierd met een kapitaalsinjectie van 400 miljoen dollar (440 miljoen euro) vanwege GM en zijn partners. Bijna 200 miljoen dollar (220 miljoen euro) komt van de schuldeisers van Daewoo. In ruil ontvangen de schuldeisers een langlopende lening van 1,2 miljard dollar (1,32 miljard euro) die tussentijds kan worden afgelost, met een jaarlijks dividend van 3,5 procent.

De samenwerking maakt een einde aan de dominantie van Hyundai op de Koreaanse markt. Het project van president Kim Dae Jung om de automobielsector te herstructureren, is hiermee afgerond. Daewoo hoopt snel terug aan te knopen met de concurrentie. Naast Hyundai is er nog de autopoot van Samsung, die in handen is van Renault. Analisten verwachten dat Daewoo zijn marktaandeel in Korea zal verhogen van 12 naar 26 procent tegen 2005.

GM neemt twee fabrieken over in Zuid-Korea (Changwon en Kunsan) en één in Vietnam (Hanoi), negen verkoopafdelingen in West-Europa (Oostenrijk, Benelux, Frankrijk, Duitsland, Italië, Puerto Rico, Spanje en Zwitserland) en een onderdelenfabriek in Nederland. Daewoo heeft in totaal 27 commerciële afdelingen en 15 productie-eenheden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud