GM en Ford zien marktaandeel dalen in VS

(belga) - De Japanse autobouwer Toyota heeft in oktober voor het eerst Chrysler ingehaald op de Amerikaanse markt, 's werelds belangrijkste automarkt. Ook de andere Aziatische merken zagen vorige maand hun marktaandeel in de VS groeien. General Motors en Ford verloren aandeel. Chrysler was de enige van de 'grote drie' die meer verkocht.

Het Amerikaanse Chrysler, onderdeel van DaimlerChrysler, verkocht in oktober 170.169 auto's. Chrysler heeft ook de merken Dodge en Jeep in huis. Toyota kende een groei van de verkoop op de Amerikaanse markt met 13 procent tot 170.815 auto's. Dat cijfer omvat ook de verkoop van Lexus, dat een groei van 5,5 procent kende. Met Mercedes-Benz erbij gerekend, komt DaimlerChrysler aan 188.492 verkochte wagens in de VS en eindigt het wel voor Toyota.

Niet alleen Toyota realiseerde in oktober een hogere verkoop. Nissan liet een groei van 27 procent optekenen, Honda 10 en Hyundai 15 procentpunten. Het marktaandeel van de Aziatische automakers klimt daarmee naar een record van 35,9 procent. Toyota, Nissan en Hyundai doen het goed omdat ze steeds bovenaan eindigen in kwaliteitsbeoordelingen. Bovendien rijden ze zuinig, niet onbelangrijk in tijden van dure olie.

General Motors kende een daling van de afzet met 4,7 procent, Ford verkocht 5 procent minder. Chrysler kende als enige van de 'grote drie' een stijging: 2,3 procentpunten.

Twee andere Aziatische merken, Mazda en Mitsubishi, zagen de verkoop in oktober krimpen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud