Harddiscounters elkaars concurrent

(tijd) - De nieuwe winkels van de Duitse supermarktketens Aldi en Lidl in ons land leveren minder en minder marktaandeel op. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau AC Nielsen. 'De harddiscounters op de Belgische markt beginnen concurrenten van elkaar te worden', stelt de studie. Dat staat in De Tijd.

De afgelopen jaren zijn de twee harddiscounters bezig aan een sterke opmars. In vijf jaar tijd kwamen er ruim 200 Aldi- en Lidl-winkels bij. Ondertussen zitten ze samen al aan ruim 600 vestigingen.

Maar de cijfers van AC Nielsen tonen aan dat er minder en minder rek zit op die groei. Dat de nieuwe winkels minder marktaandeel opleveren dan de bestaande, wijst volgens het onderzoeksbureau op een naderend verzadingspunt. 'De harddiscounters op de Belgische markt beginnen concurrenten van elkaar te worden', stelt de studie. Specialisten treden die stelling bij. 'Aldi en Lidl kunnen nog winkels openen maar op een bepaald moment leidt dat tot kannibalisme, waarbij de ene winkel omzet afneemt van de andere', zegt Chris Opdebeeck, de gedelegeerd bestuurder van het onderzoeksbureau Marketing Map. Dat bureau publiceert elk jaar een sectoranalyse van de supermarkten in België. Hij ziet een marktaandeel van 20 tot 25 procent als natuurlijke grens voor de prijsbrekers.

Volgens Ivan Sabbe, de algemeen directeur van Lidl België, is er nog voldoende ruimte voor bijkomende Lidl-winkels. 'We zijn van 190 winkels begin 2003 tot 250 nu gegaan. Die groei kunnen we nog herhalen', zegt hij. Sabbe ontkent echter dat Lidl meer wil uitpakken met merkproducten om de groei te stimuleren. SDS

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud