Advertentie

Henkel neemt Amerikaanse deodorantmerken over van Procter&Gamble

(belga) - Het Duitse concern Henkel heeft via zijn filiaal Dial een aantal bekende deodorantmerken in de VS overgenomen van Procter&Gamble.

Henkel betaalt er zo'n 420 miljoen dollar (353 miljoen euro) voor. Het gaat onder meer om de merken Right Guard, Soft & Dri en Dry Idea.

Door de overname wordt Henkel naar eigen zeggen de derde grootste aanbieder van deodorants in de VS. De deo-merken zijn goed voor een jaaromzet van zo'n 275 miljoen dollar.

De transactie moet nog de goedkeuring krijgen van de mededingingsautoriteiten en zou in het eerste kwartaal worden afgerond. De deodorantmerken maakten deel uit van The Gillette Company die vorig jaar is overgenomen door Procter&Gamble. De verkoop van de deo's was een voorwaarde voor de mededingingsautoriteiten om de overname goed te keuren.

Henkel onderhandelt intussen ook over de verkoop van zijn voedingsafdeling in de VS. Deze afdeling, goed voor het grootste marktaandeel Weense worstjes in de VS, behoort niet langer tot de kernactiviteiten van de groep. De belangrijkste activiteiten zijn lichaamsverzorging en huishoudproducten.

Henkel kwam dinsdag ook met jaarresultaten. Dankzij de miljardenexpansie is de omzet in de VS het voorbije jaar met meer dan 10 procent gestegen. De totale omzet groeide 13 procent tot bijna 12 miljard euro. De bedrijfswinst (ebit) zonder eenmalige elementen steeg met 16,7 procent tot 1,16 miljard euro. Netto bleef daar 770 miljoen van over. In 2004 werd nog een recordwinst van 1,74 miljard euro opgetekend, maar dat was te danken aan een eenmalige financiële meevaller.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud