Inbev beloond voor sterke resultaten

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer InBev heeft in het tweede kwartaal van 2006 uitstekende resultaten neergezet, die over de gehele lijn hoger uitkomen dan analisten hadden verwacht. De koers van het aandeel Inbev op Euronext Brussel stijgt bijna drie procent.

(tijd) De nettowinst kwam uit op 394 miljoen euro, een stijging met 12 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2005 (323 miljoen euro). Analisten rekenden gemiddeld op 342,6 miljoen euro. De genormaliseerde ebitda-marge bedroeg 31,4 procent tegen 27,9 procent in het tweede kwartaal van 2005. InBev geeft geen concrete prognose voor 2006, maar zegt goed geplaatst te zijn om haar langetermijndoelstellingen te verwezenlijken.

Het totale volume bedroeg in het tweede kwartaal 60,5 miljoen hl, een interne groei met 5,9 procent. Drie door TNL gepolste analisten rekenden gemiddeld op 59,8 miljoen hl. Het biervolume kende een interne groei van 5,7 procent tot 53,2 miljoen hl, het niet-biervolume groeide intern met 7,3 procent tot 7,3 miljoen hl.

InBev realiseerde in de periode april-juni een omzet van 3.383 miljoen euro, een stijging met 8,3 procent en boven de gemiddelde analistenverwachting (6 beurshuizen) van 3.306,5 miljoen euro. De genormaliseerde ebitda nam met 18,7 procent toe tot 1.062 miljoen euro en de genormaliseerde ebit verbeterde met 23,2 procent tot 817 miljoen euro. Analisten rekenden hier respectievelijk op 977,6 miljoen euro en 715,5 miljoen euro. De ebitda-marge kwam in het tweede kwartaal boven de doelstelling van 30 procent uit, die InBev tegen 2007 op jaarbasis wil halen, namelijk op 31,4 procent.

De winst per aandeel bedraagt 0,65 euro tegen 0,54 euro een jaar eerder. Voor eenmalige kosten komt de wpa uit op 0,66 euro tegen 0,53 euro. De analistenconsensus stond op 0,57 euro.

InBev realiseerde in de betrokken periode in alle zones volumegroei. In Noord-Amerika bleef die beperkt tot 0,6 procent, maar in West-Europa was er 2,4 procent interne volumegroei. In Azie bedroeg de interne volumegroei 3,2 procent, in Latijns-Amerika 6,6 procent en in Centraal- en Oost-Europa 11 procent.

De vier wereldwijde merken van Leffe kenden in het tweede kwartaal een volumegroei van 6,6 procent. Brahma ging met 3,1 procent vooruit, Stella Artois met 7,4 procent, Beck's met 14,3 procent en Leffe met 14,2 procent.

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud