InBev dicht bij verkoop Amerikaanse brouwerij Latrobe

De Belgisch-Braziliaanse biergroep InBev wil haar Amerikaanse brouwerij Latrobe verkopen aan City Brewing uit Wisconsin. Dat zegt InBev USA in een mededeling.

(tijd) InBev zegt dat het een 'exclusieve intentieverklaring' heeft getekend met City Brewing. Verdere details zal InBev USA niet geven tot het akkoord rond is. Een ultieme datum daarvoor is niet afgesproken, merkt de brouwer nog op.

De verkoop van de brouwerij ligt in de lijn der verwachtingen, nadat InBev USA vorige maand het biermerk Rolling Rock verkocht aan de Amerikaanse brouwer Anheuser-Busch. Rolling Rock wordt bij Latrobe gebrouwen.

Anheuser-Busch, de producent van het merk Budweiser, legt 82 miljoen dollar (64,5 miljoen euro) op tafel voor het merk en de rechten op het recept van het bier.

'We hebben altijd gezegd dat we alles in het werk zouden stellen om een overnemer voor de brouwerij te vinden', zegt InBev-woordvoerster Marianne Amssoms. Zij gaf geen financiele details over de geplande verkoop van Latrobe.

Anheuser-Busch wil Rolling Rock nieuw leven inblazen. InBev adverteerde de jongste drie jaar fors minder voor het regionale biermerk. Daardoor liep de verkoop terug. Volgens een studie van de zakenbank UBS werden dit jaar 2,7 miljoen Rolling Rock-kratten verkocht. Dat is een kwart minder dan in dezelfde periode in 2004.

InBev wil in de Verenigde Staten focussen op het maximaliseren van de import van de bieren Stella Artois, Bass en Beck's. InBev wil zijn positie als marktleider van ingevoerd vatenbier in het land behouden. Meer dan een vijfde van de omzet van InBev, omgerekend ongeveer EUR 1,85 miljard, wordt behaald in Noord-Amerika.

Volgens ING-analist Gerard Rijk wordt de komende dagen ook een akkoord verwacht tussen InBev en Anheuser-Busch voor de distributie van de Europese merken van InBev. Anheuser heeft een ijzersterk distributienetwerk in de VS. 'Geen commentaar', zegt Amssoms daarover.

Volgens Rijk is het duidelijk dat InBev USA problemen heeft gekend sinds het verlies van de FEMSA-merken aan Heineken eind 2004 en de verkoop van Rolling Rock aan Anheuser-Busch. Hij stelt dat InBev nog maar een kleine speler is op de Amerikaanse markt.

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud