Italianen kopen kwart luchthaven Charleroi

©BELGA

De Italiaanse groep SAVE neemt een belang van 27,66 procent in Brussels South Charleroi Airport (BSCA). SAVE heeft bovendien een optie om zijn participatie op te drijven tot 48,89 procent. Vandaag is de luchthaven van Charleroi volledig in handen van het Waalse gewest.

(tijd) - Volgens de krant La Libre Belgique wordt de langverwachte gedeeltelijke privatisering van de luchthaven van Charleroi dinsdag bezegeld. De transactie wordt dan getekend door de Italianen en het Waalse gewest, in aanwezigheid van minister-president Rudy Demotte (PS). SAVE, dat onder meer de luchthaven Marco Polo in Venetië exploiteert, betaalt volgens de krant 11,35 miljoen euro voor iets meer dan een kwart van BSCA.

SAVE koopt de 27,66 procent over van Sowaer, dat is het overheidsvehikel van het Waalse gewest dat het beleid van de Waalse luchthavens uitstippelt en de grote infrastructuurwerken financiert. SAVE krijgt in ruil voor het belang vier leden in de raad van bestuur. Daarenboven zullen voortaan ook drie onafhankelijken in die raad zetelen. De Italianen hebben een optie om later het resterende belang van 21,23% van Sowaer over te nemen tegen 8 miljoen. Hun belang kan dus oplopen tot 48,89 procent. 

Eerder al nam ADP, dat de Parijse luchthavens exploiteert, een participatie van 25 procent in SAB, de eveneens Waalse overheidsluchthaven van Luik-Bierset. Wallonië voert al jaren een expansief beleid voor zijn twee luchthavens en heeft daar dus ook, na enige aarzeling, privé-partners voor aangetrokken. Dankzij Ryanair is Charleroi een van de snelst groeiende luchthavens van Europa. Luik staat vooral sterk in vracht en haalde onlangs Cargo B Airlines weg uit Zaventem    gum

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud