Jet Airways bespaart in Zaventem

foto belga ©BELGA

De tranen van onthutste medewerkers die hun ontslagbrief hadden gekregen hielden Naresh Goyal uit zijn slaap en deden hem een eerder saneringsplan terugtrekken. De Indiase luchtvaarttycoon moet echter flink in de kosten snijden om het hoofd boven water te houden. En dus gaat het mes in het Brusselse knooppunt van Jet Airways.

(tijd) - Het stak de ogen uit van veel gerenommeerde concurrenten, zoals Lufthansa en British Airways. Ze keken met bewondering naar de gloednieuwe vloot van Boeing-777's die elke morgen tussen acht en tien uur een belangrijk deel van de B-gate van Brussels Airport domineert.

Eind januari zal het echter gedaan zijn. De grote 777's maken plaats voor de veel kleinere Airbus-toestellen die een derde minder zetels ter beschikking hebben.

Ook wordt de pas geopende directe verbinding tussen Brussel en de Indiase miljoenenstad Bangalore stopgezet. En ook de riante lounge die Jet Airways speciaal op de nationale luchthaven van Zaventem inrichtte voor de exclusieve First Class-passagiers zal na 21 januari geruime tijd leeg blijven.

Met de 777's verdwijnt ook het aanbod van eerste klasse op de via Brussel verlopende intercontinentale vluchten van Jet Airways. De eerste klasse-lounge was de trots van Jet Airways op Brussels Airport. Bij Jet Airways was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar.

Met de sanering in Brussel bereiken de problemen van de luchtvaartmaatschappij van Naresh Goyal ook ons land. Jet Airways zit in financieel zwaar weer. Dat leidde er enkele weken geleden al toe dat er een verregaand samenwerkingsakkoord met de Indiase aartsrivaal Kingfisher werd gesloten. Dat moet een zwaar offer zijn geweest voor handelsreiziger Goyal die juist uit onvrede met de service van de bestaande luchtvaartmaatschappijen zijn eigen airline was begonnen.

Bezuinigen valt Goyal echter niet gemakkelijk. Een aangekondigde ontslagronde in India werd plotsklaps ingetrokken nadat de voorzitter beelden had gezien van personeelsleden die met tranen in hun ogen demonstreerden tegen hun ontslag. Het hield Goyal uit zijn slaap en bezorgde hem wroeging waarna hij de ontslagbrieven introk.

De gedelegeerd bestuurder van Brussels Airport, Wilfried Van Assche, maakt zich geen zorgen over de capaciteitsreductie bij een van zijn belangrijkste klanten. 'Het is een slimme zet in deze moeilijke economische tijden. Het bewijst de grote mate van flexibiliteit van de maatschappij', stelt Van Assche. Jet Airways is het afgelopen jaar verantwoordelijk geweest voor het grootste deel van de groei van Brussels Airport. In oktober was de groei van Jet Airways echter niet meer genoeg. In vergelijking met oktober vorig jaar kromp het vliegverkeer op Brussels Airlines met 1,9 procent.

BaK

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud