Johnson & Johnson koopt consumententak Pfizer

Johnson & Johnson neemt de consumentenactiviteiten van Pfizer over voor 16,6 miljard dollar (ongeveer 13,3 miljard euro). Dat maakten de ondernemingen maandag bekend. Met de overname haalt Johnson & Johnson, fabrikant van pleisters en baby-shampoo, producten als Listerine mondwater in huis.

(tijd) De overname is geen verrassing. In februari van dit jaar had Pfizer zijn consumentenactiviteiten al in de etalage gezet. En The New York Times schreef maandagochtend al dat de acquisitie vandaag, voor de start van de handel op Wall Street, bekend zou worden gemaakt.

Johnson & Johnson heeft met de aankoop een breed scala aan bieders afgetroefd. Onder meer GlaxoSmithKline en Reckitt Benckiser uit Groot-Brittanie hadden interesse getoond. De financiele markten hadden hun kaarten op de eerste gezet.

Pfizer zegt de opbrengst uit de verkoop te gaan investeren in nieuwe producten en innovatieve technologieen. Daarnaast zal een deel in de zakken van de aandeelhouders terecht komen, middels een aandeleninkoopprogramma. Pfizer wil de komende twee jaren voor 17 miljard dollar aan eigen aandelen gaan inkopen.

(foto belga)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud