Kodak verlaagt verwachting omzetgroei digitale producten

Kodak, producent van onder meer fotofilms en printers, heeft de verwachting voor de omzetgroei uit digitale producten verlaagd van 16-22% naar 10%. Mede hierdoor voorziet het concern een omzetdaling van 3% dit jaar.

(tijd) Het concern stelt de verwachting te hebben verlaagd om zich te concentreren op winstgevende omzet. Kodak besteedt de productie van digitale camera's uit aan Flextronics om zo kosten te kunnen besparen.

Kodak leed in het tweede kwartaal van 2006 een verlies van 282 miljoen dollar ofwel 0,98 dollar per aandeel. Het verlies komt grotendeels door reorganisatiekosten, maar ook door de hogere zilverprijs.

Het concern heeft nu zeven kwartalen achtereen verlies geleden, vooral veroozaakt door reorganisatiekosten. Het verlies over het tweede kwartaal is inclusief USD 214 miljoen dollar aan lasten.

Begin 2004 startte het concern met een reorganisatieprogramma om de omzetdaling uit traditionele fotofilms te compenseren met digitale producten. Door de opkomst van de digitale camera neemt de omzet uit traditionele fotofilms elk kwartaal af. In het tweede kwartaal van 2006 bedroeg deze daling 29%.

In totaal heeft het concern sinds begin 2004 bijna 2,4 miljard dollar aan reorganisatielasten en bijzondere afschrijvingen geboekt. Er zijn bijna 19.000 banen geschrapt.

In het tweede kwartaal van 2006 zag Kodak de totale omzet 9% dalen, met name door een omzetdaling bij traditionele films en fotoverwerking. De omzet uit digitale producten steeg 6% en bedraagt nu 54% van de omzet. Digitale producten zorgden voor een winst van 4 miljoen dollar tegen een verlies van 25 miljoen dollar een jaar eerder.

De omzet uit de divisie Graphic Communications Group, dat concurreert met Oce, zag de omzet 14% stijgen naar 908 miljoen dollar, ondersteund door de overname van Creo, dat zorgde voor 13,1% van de omzetgroei. Het resultaat nam toe van een verlies van 42 miljoen dollar tot een winst van 22 miljoen dollar.

(foto bloomberg)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud