Kwartaalomzet Deceuninck hoger dan verwacht

(tijd-nieuwslijn) - Deceuninck zag in het eerste kwartaal van 2006 zijn omzet met 13 procent aandikken tot 142 miljoen euro. Dat is meer dan analisten verwachtten. Voor heel 2006 handhaaft de de producent van PVC-profielen voor de bouwindustrie de verwachting van een omzetgroei van 5 tot 10 procent.

Dat meldt Deceuninck in een trading update. Naar operationele cashflow (ebitda) en operationeel resultaat (ebita) toe houdt Deceuninck zich meer op de vlakte en wordt gewoon 'een beter resultaat dan in 2005' voorspeld.

Het omzetcijfer van 142 miljoen is aanzienlijk hoger dan de gemiddelde verwachting van twee beurshuizen. KBC Securities en Bank Degroof rekenden gemiddeld op 137,3 miljoen.

Deceuninck heeft het over 'een meer dan behoorlijke start voor het jaar 2006', en dat ondanks de lange winterperiode. Toch is de groep wat voorzichtig, omdat de vergelijkingsbasis - het eerste kwartaal van 2005 - erg zwak was. Het bedrijf blijft ook de grondstofprijzen op de voet volgen. Sinds januari zitten de PVC-harsprijzen in Europa in licht stijgende lijn en verwacht wordt dat ze de komende maanden blijven stijgen. In de VS zijn de PVC-harsprijzen met meer dan 15 procent gestegen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2005.

De omzetgroei deed zich zowel in Europa, de VS als Turkije voor. In Europa steeg de omzet in het eerste kwartaal met 9 procent, waarbij de vraag in Oost-Europa duidelijk sterker groeide dan in West-Europa. In bijna alle Oost-Europese regio's waar Deceuninck actief is, groeide de omzet met meer dan 20 procent. De verkoop in West-Europa had te lijden onder de dalende vraag in het Verenigd Koninkrijk, terwijl Duitsland stabiliseerde. In de thuismarkten België en Nederland kende het bedrijf uit Hooglede-Gits het sterkste jaarbegin in meer dan tien jaar, dankzij de grote vraag naar het nieuwe raamsysteem Zendow.

In de VS steeg de omzet in dollars met meer dan 10 procent. Turkije kende zwakke eerste maanden door de harde winter, maar in maart was de vraag heel sterk, zodat de kwartaalomzet toch met meer dan 20 procent groeide.

(foto: belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud