Kwartaalomzet Omega Pharma blijft onder verwachtingen

Omega Pharma, distributeur van voorschriftvrije geneesmiddelen en gezondheidsproducten, haalde in het tweede kwartaal van 2006 een groepsomzet van 258,1 miljoen euro. Dat is 3 procent minder dan de 265,2 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar en duidelijk onder de gemiddelde analistenverwachting, die 281,9 miljoen euro bedroeg.

(tijd) Een en ander staat in een persbericht. Volgens Omega Pharma is het mindere resultaat te wijten aan reorganisaties bij Omega Frankrijk en Arseus.

De omzet van de OTC-activiteiten (over the counter, consumentgerichte en parafarmaceutische producten) kwam uit op 190,7 miljoen euro. Dat betekent een lichte daling tegenover de 191,6 miljoen euro vorig jaar. Analisten hadden voor deze divisie gerekend op een omzet tussen 206 miljoen en 212 miljoen euro. Vooral Omega Frankrijk presteerde slecht en zag de omzet op jaarbasis met 18 procent terugvallen.

De terugval van de B2B-activiteiten (Arseus) met 8 procent tot 67,4 miljoen euro komt vooral op rekening van Omega Medical. Die afdeling, die zich naar tandartsen richt, kende een omzetdaling van 33 procent tot 10,7 miljoen euro. Volgens het persbericht richtte het Arseus-management zich vooral het ontwikkelen van een nieuw zakenmodel, gericht op rendabele groei. Dit leidde tot het afstoten van enkele activiteiten bij Medical, wat de lagere omzet verklaart.

Doordat de moeilijkste herstructureringen voor dit jaar achter de rug zijn, verwacht Omega Pharma dat de omzetgroei in het tweede semester hoger ligt dan die in het eerste.

Omega Pharma meldt nog dat de overname van Bional, dat plantaardige 'health & welness'-producten produceert, afgerond is. Vanaf 1 juli werd het Nederlandse bedrijf met een jaaromzet van 13,5 miljoen euro geconsolideerd.

Omega Pharma blijft bij zijn winstdoelstellingen voor het volledige jaar: een omzet van meer dan 1 miljard euro, een courante ebitda van 159 miljoen euro en een courante winst per aandeel van 3,7 euro. Dit alles bij een interne groei van 6 procent.

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud