Kwartaalresultaten Delhaize onder verwachtingen

(tijd-nieuwslijn) - De Belgische warenhuisketen Delhaize realiseerde in het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst van EUR 46,5 miljoen, tegen EUR 46,8 miljoen een jaar eerder. Het cijfer ligt onder de verwachtingen van analisten. Die hadden op gemiddeld EUR 56 miljoen gerekend. Delhaize waarschuwde ook dat de netto courante winst voor goodwill per aandeel niet zal toenemen. Eerder mikte de groep nog op een winstgroei van 10 tot 12%.

De bedrijfswinst daalde met 12,2% tot EUR 207,6 miljoen. Vorig jaar kon de groep nog een bedrijfswinst van EUR 236,5 miljoen voorleggen. Analisten hadden een ongeveer stabiele bedrijfswinst verwacht. De omzet nam met 4,4% af van EUR 5,50 tot 5,26 miljard. Ook dat is slechter dan de gemiddelde verwachting van analisten. Zij voorzagen een omzet van EUR 5,42 miljard.

De bedrijfskasstroom daalde 6,3% van EUR 412,7 tot 386,6 miljoen, terwijl analisten gemiddeld op een lichte toename mikten. De bedrijfskasstroommarge daalde van 7,5% tot 7,4%. Ook dat ligt onder de gemiddelde verwachtingen van analisten, die een stijging tot 7,6% vooropstelden.

De netto courante winst voor afschrijving van goodwill kwam in het voorbije kwartaal uit op EUR 0,84 per aandeel. Dat is een daling met 21,6% tegenover de EUR 1,07 van vorig jaar. De resultaten per aandeel hadden wel te lijden onder de stijging van het aantal aandelen door de aandelenruil in 2001. Voor heel 2002 verwacht Delhaize dat deze winst stabiel zal blijven. Eerder stelde Delhaize een winstgroei per aandeel van 10 tot 12% in het vooruitzicht. De groep verwacht bovendien dat de jaaromzet slechts met 3 tot 4% zal toenemen, zonder rekening te houden met wisselkoersverschillen.

De tegenvallende resultaten zijn volgens gedelegeerd bestuurder Pierre-Olivier Beckers vooral aan de lager dan verwachte omzet in de VS te wijten. Daar had de groep last van de harde concurrentie en de moeilijke economische omgeving. Volgens Delhaize woog de toegenomen werkloosheid op de consumptie, waardoor de omzet op vergelijkbare basis met 1,2% daalde. Bovendien deed de lagere dollar de waarde van de Amerikaanse omzet in euro verminderen. In Belgiƫ evolueerde de omzet gunstig: de verkopen stegen 4,6% en Delhaize slaagde erin marktaandeel te winnen.

Foto: Pierre-Olivier Beckers, gedelegeerd bestuurder Delhaize

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect