Kwartaalwinst Nokia daalt fors

(tijd-nieuwslijn) - Nokia, 's werelds grootste producent van mobiele telefoons, heeft in het derde kwartaal van 2004 een winst geboekt van 660 miljoen euro, tegen 823 miljoen een jaar eerder. De winst per aandeel is met 14 eurocent wel licht hoger dan verwacht.

Voor het vierde kwartaal verwacht Nokia een winst per aandeel tussen 16 en 18 eurocent vergeleken met 25 eurocent een jaar eerder. Voor de omzet wordt 8,4 tot 8,6 miljard euro voorzien tegen 8,8 miljard euro in het vierde kwartaal van 2003 en 6,9 miljard euro in het derde kwartaal van 2004.

De omzet van Nokia nam in het derde kwartaal van 2004 toe met 1 procent van 6,874 miljard euro naar 6,939 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde van 1,154 miljard euro naar 928 mijoen euro. In de mobilofoondivisie daalde de omzet in het derde kwartaal van 5,118 miljard euro noaar 4,429 miljard euro. In het tweede kwartaal lag de omzet in deze afdeling nog op 4,167 miljard euro. Het bedrijfsresultaaat daalde met 44 procent van 1,473 miljard euro naar 822 miljoen euro. De operationele marge in de mobilofoondivisie kwam uit op 18,6 proncent, tegenover 19,1 procent in het tweede kwartaal en 28,8 procent vorig jaar.

In de divisie Multimedia wist Nokia wel een omzetgroei te realiseren met 94 procent tot 914 miljoen euro. Omzetgroei werd ook gerealiseerd in de afdelingen Networks (21 proccent tot 1,47 miljard euro) en Enterprise (52 procent tot 172 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat in de divisie Multimedia was 87 miljoen euro positief tegen een verlies van 177 miljoen euro een jaar eerder. Networks liet een resultaat zien van 181 miljoen euro tegen 4 miljoen euro een jaar eerder. Enterprise leed een verlies van 66 miljoen euro tegen een verlies van 34 miljoen euro in het derde kwartaal van 2003.

Volgens Nokia kwam het marktaandeel uit op 33 procent op basis van 51,4 miljoen verkochte telefoons en een markttotaal van 158 miljoen stuks. In het tweede kwartaal van 2004 lag het marktaandeel nog op 31 procent bij een markttotaal van 148 miljoen stuks en verkocht Nokia 45,4 miljoen telefoons. Nokia verwacht dat de totale marktomvang in 2004 zo'n 630 miljoen telefoons zal bedragen. Eerder zag Nokia een marktomvang van meer dan 600 miljoen.

Nokia zegt de hogere verkopen te danken aan meer aantrekkelijk geprijsde mobiele telefoons en een hoger dan verwacht verkoopvolume, al werd het totale volume negatief beïnvloed door een tekort aan componenten. 'Wij verwachten een voortgezette groei in de wereldwijde marktvolumes voor mobiele telefoons in het vierde kwartaal, zelfs als vergeleken wordt met het opmerkelijke laatste kwartaal in 2003', zegt bestuursvoorzitter Jorma Ollila in een persbericht.

Volgens Ollila zette het 'sterke momentum' in de sector zich door in het derde kwartaal. Met name de vervangingsmarkten in Europa en Noord-Amerika alsmede markten met een relatief lage mobiele penetratie zoals Latijns-Amerika droegen aan deze groei bij, volgens Nokia.

Wel verloor het bedrijf marktaandeel in de Verenigde Staten, in 2003 verreweg door de grootste markt voor het Finse concern. Ook in Latijns- Amerika daalde het marktaandeel volgens Nokia licht ondanks sterke omzetgroei. In de grote West-Europese markten stelt Nokia substantieel marktaandeel te hebben gewonnen. In China, in 2003 het vierde land voor Nokia, bleef het bedrijf marktleider.

Andere Nokia-concurrenten, zoals Motorola, Siemens en Samsung, moeten nog met de cijfers over het tweede kwartaal komen. Het bedrijf gaf dit jaar al drie winstwaarschuwingen nu Nokia om marktaandeel terug te winnen het prijswapen heeft ingezet. Een kwartaal geleden waarschuwde Nokia dat de winstgevendheid onder druk zou komen als gevolg van de prijsverlagingen. Wel verhoogde Nokia op 9 september de verwachtingen voor het derde kwartaal als gevolg van een hoger dan verwacht verkoopvolume en kostencontrole.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud