Lockheed Martin bouwt opvolger Amerikaanse spaceshuttle

De NASA heeft het concern Lockheed Martin uitgekozen om de opvolger te bouwen van de huidige spaceshuttle, de Orion. De luchtvaart-, ruimtevaart- en defensiegigant haalde het van een consortium geleid door Northrop Grumann samen met Boeing dat het huidige ruimteveer heeft vervaardigd.

(belga) Lockheed Martin verwierf een contract van naar schatting 3,9 miljard dollar voor de conceptie, ontwikkeling en evaluatie van het ruimtetuig dat astronauten naar de Maan en Mars zal moeten brengen, en terugbrengen. Na 2013 komt daar tot 2019 nog eens meer dan acht miljard dollar bij voor de eigenlijke bouw, aldus het Amerikaanse ruimtevaartbureau.

De eerste Orion (die voorheen door het leven ging als CEV of 'Crew Exploration Vehicle') moet normaal ten laatste in 2014 vliegen, met vier tot zes astronauten aan boord. Tegen 2020 moet het tuig vier astronauten naar de natuurlijke satelliet van de Aarde brengen. Een trip naar Mars kan er pas veel later komen.

Voor het allemaal zo ver is gaat het nieuwe ruimtetuig missies moeten vervullen naar het Internationaal Ruimtestation ISS, waarvan de bouw in 2010 normaal moet rond zijn. In dat jaar zet de NASA zijn drie resterende ruimteveren op stal.

Het dodelijke ongeval met het ruimteveer Columbia op 1 februari 2003 en de blijvende problemen met dit soort ruimtetransport hadden het Witte Huis en Amerikaanse ruimtemiddens ertoe aangezet in 2004 het CEV-project op de rails te zetten als onderdeel van het ambitieus Constellationprogramma dat een terugkeer naar de Maan en (ook bemande) exploratie van de Rode Planeet inhoudt.

In 1969 was de Amerikaan Neil Armstrong de eerste mens om voet op de Maan te zetten. Er waren slechts zes bemande Maanlandingen, met Apollo-capsules die door gigantische Saturnus-V raketten werden gelanceerd. De laatste landing was in december 1972.

De NASA heeft zijn nieuwe ruimtetransportsysteem beschreven als een "huwelijk van de beste technologie van de Apollo en van het ruimteveer, financieel schappelijk, soepel in gebruik en tien keer veiliger voor de astronauten". De CEV gebruikt immers onder meer de opduwraket van de spaceshuttle en een op Apollo lijkende 25 ton wegende capsule, die bovendien over een ontsnappingstoren beschikt. Met een diameter van meer dan vijf meter is er zeker 2,5 keer meer plaats dan in de Apollocapsule.

Risico op beschadiging van het hitteschild door van een externe brandstoftank loskomende brokstukken - de oorzaak van het drama met de Columbia - is er niet.

Volgens Jeff Hanley, verantwoordelijk voor Constellation, is het niet uitgesloten dat de Orion ook de Hubble Ruimtetelescoop uit zijn baan zal halen.

Het grootste deel van de ontwikkeling en bouw van het nieuwe ruimteschip zal plaatsvinden in het Johnson Space Centre van de NASA in Houston (Texas). De uiteindelijke finale assemblage van het ruimteschip en zijn lanceersysteem is voor het Kennedy Space Center in Florida bestemd. Daar worden ook de spaceshuttles voorbereid op hun missie en gelanceerd.

Waarom Lockheed Martin het contract binnenhaalde, is door de NASA niet gedetailleerd uitgelegd. Doug Cooke, de belangrijkste man die de beslissingen neemt binnen het Amerikaanse ruimtevaartbureau, gewaagde van een reeks factoren "waaronder de kosten".

(foto belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud