Advertentie
Advertentie

Makro investeert 50 miljoen euro in vernieuwing winkels

(belga) - Hypermarktketen Makro investeert 50 miljoen in de vernieuwing van zijn drie grootste vestigingen in België. De voedingsafdeling van de winkel in Eke was dit jaar al aan de beurt en is dinsdag plechtig geopend. Tegelijk werd ook de centrale inkomhal in Eke vernieuwd. Totaal prijskaartje: 9 miljoen euro.

Het leeuwendeel van de resterende 40 miljoen euro dient voor de vernieuwing van de afdeling non-food in Eke (2004), de hele Machelse vestiging en de food- en non-foodafdelingen in Deurne (2004-2006). Net geen 5 miljoen euro gaat naar het Makro-restaurant in Sint-Pieters-Leeuw en de drive-in en het benzinestation in Lodelinsart. Pas na 2006 zullen ook de drie 'kleinere' vestigingen in België onder handen genomen worden.

Makro België telt zes vestigingen en maakt deel uit van de internationale Metro Group. 'Van de 478 winkels binnen Metro Cash&Carry zijn de Makro-vestigingen in Machelen, Eke en Deurne de grootste, zowel wat oppervlakte als omzet betreft', zegt Nikolaus Ritter, gedelegeerd bestuurder van Makro België. In 2002 boekte Makro België een omzet van 1,2 miljard euro. Hoewel de keten aanvankelijk bedoeld was voor groothandelaars en horeca, zijn het vooral de (kleine) zelfstandigen die hun inkopen doen in de Makro's. Het aantal geregistreerde klanten wordt geschat op 1 miljoen en blijft al enkele jaren stabiel, zegt Ritter.

Enkel zelfstandigen kunnen een Makro-kaart krijgen. De vestigingsdirecteur van Eke schat zijn reguliere klanten op 179.000, waarvan slechts 17.000 professionele klanten. 'Maar hun factuur is wel het vijf- tot zesvoudige van de factuur van een gewone klant'. Zij zijn goed voor 16 tot 17 procent van de omzet in de voedingsafdeling, een nationaal gemiddelde voor de Makro's in België.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud