Mediagroep Roularta bouwt Kanaal Z om tot brede nieuwszender

(tijd) - Mediagroep Roularta bouwt de zakenzender Kanaal Z de komende maanden om tot een nieuwsstation dat over veel meer zal berichten dan alleen maar economie en financiën. Dat zei Rik De Nolf, de gedelegeerd bestuurder van de groep, gisteren tijdens een lunchcauserie die georganiseerd werd door het Roularta-blad Trends. Het aanbod wordt onder meer verruimd met sport en lifestyle. Er komt meer samenwerking met andere onderdelen van de groep.

Het zeven jaar oude Kanaal Z bereikt dagelijks gemiddeld 315.000 kijkers. Roularta wil het bereik opkrikken en daardoor ook meer adverteerders aantrekken. Met dat doel voor ogen viel eind vorig jaar de beslissing om van het station een brede nieuwszender te maken. De voorbereidingen zijn volop bezig. Over enkele maanden moet Kanaal Z nieuwe stijl starten.

'We willen bijvoorbeeld meer algemeen nieuws brengen, sport, lifestyle, een weerbericht en verkeersinformatie', zegt Dirk Van Roy, de directeur nieuwe media, radio en tv van Roularta. 'Over een ongeval in de Kennedytunnel zullen we echter niet berichten. Het is ook niet de bedoeling een concurrent te worden van VRT of VTM. We willen het nieuws blijven brengen vanuit een economische benadering.' Kanaal Z zal zijn nieuws ook vaker verfrissen dan nu en op meerdere tijdstippen beursinformatie brengen.

De samenwerking met andere onderdelen van de groep wordt intenser. Zo zullen journalisten van Knack, Trends en andere bladen meer worden ingezet. Er lopen ook gesprekken met zusterbedrijf VMMa, de koepel boven onder meer VTM. Denolf: 'We hebben bij onze tijdschriften veel kennis en ervaring in huis die we kunnen inzetten op tv. We willen onze journalisten multimediaal laten evolueren.' BB

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect