Merknaam Sobelair komt in handen van Antwerp Air

Antwerp Air heeft het gebruiksrecht verworven van de naam Sobelair en is ook eigenaar van het merk. De chartermaatschappij en dochter van het failliete Sabena is sinds juni 2004 in vereffening, na een vernietiging van het faillissement.

(tijd) De gedelegeerd bestuurder van Antwerp Air is Christian Ueten, voormalig financieel directeur van Sobelair. Vereffenaar Jean-Pierre Walravens dagvaardt in september de Belgische staat wegens het ontrechtmatige faillissementsvonnis. De claim bedraagt ruim 100 miljoen euro.

Antwerp Air kondigt voor het einde van dit jaar aan wat het met de naam Sobelair van plan is. Meer dan dat wil Christian Ueten, de gedelegeerd bestuurder van Antwerp Air, niet kwijt. 'Ik heb zwijgplicht.'

'Eind dit jaar geven we een persconferentie', zegt Christian Ueten alleen. Ueten was financieel directeur van Sobelair tot aan het faillissement begin 2004. Of Antwerp Air gaat opereren als chartermaatschappij, zoals de gelijknamige dochter van het failliete Sabena deed, wil hij niet zeggen.

Wie of wat Antwerp Air is, blijft dus voorlopig onduidelijk, al gonst het van de geruchten in het Antwerpse luchtvaartwereldje.

De feiten. Op 9 juni 2005 werd de nv Love Air opgericht met de Industrieweg 11, 2030 Antwerpen als zetel, in het havengebied dus. Ze krijgt een kapitaal van 250.000 euro, waarvan 62.500 euro volstort. Aandeelhouder is de Nederlandse Wave & Wings Group, voorheen Hondero, uit Sliedrecht. Ueten was toen al bestuurder.

Op 3 juli van dit jaar werd de naam Love Air veranderd in Antwerp Air met als handelsnaam Sobelair. De Nederlander Willem Van Noortweek en de Belg Patrick Vanderveken namen ontslag als bestuurder. Vanderveken is gedelegeerd bestuurder van de Belgacomdochter Wallonie Intranet (WIN). Jozef Smolderen uit Schilde vervoegde Ueten als bestuurder.

Valsheid in geschrifte

Wie achter Wave en Wings schuilgaan, is niet duidelijk. Volgens een luchtvaartexpert circuleert de naam van Harry Van Achteren. Die wordt door de Nederlandse pers in verband gebracht met verschillende faillissementen en liep midden jaren 90 een veroordeling op wegens valsheid in geschrifte.

Volgens diezelfde expert wilde Antwerp Air al in juni zijn project aankondigen, maar dat werd afgeblazen. Naar verluidt nam Antwerp Air met de luchtvaart- en defensieconstructeur BAe Systems contact op voor de eventuele huur of leasing van toestellen van het ATP-type. De maatschappij zou kapitaal zoeken in Antwerpse havenkringen en vluchten plannen naar Italië en Scandinavië.

GUM

(foto belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud