Miko boekt 2,9 procent meer winst

Miko heeft in het eerste halfjaar van 2006 een groepswinst behaald van 2,98 miljoen euro. Dat is een stijging van 2,9% vergeleken met het eerste halfjaar van 2005, meldt de specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen in een persbericht.

(tijd) Miko maakte zijn omzetcijfer voor het eerste halfjaar al begin deze maand bekend. Die omzet steeg met bijna 7% tot 46,55 miljoen euro.

De bedrijfswinst daalde met 10,5% tot 4,28 miljoen euro, maar de bedrijfskasstroom dikte, onder meer door het investeringsprogramma van het bedrijf, aan met 2,1% tot 7,59 miljoen euro.

De bedrijfswinst van de koffieserviceafdeling zakte met 26,4%, terwijl die van de kunststofverwerkingsafdeling toenam met 13,9%. De daling bij koffieservice was deels te wijten aan de hogere koffieprijzen op de internationale markt. Miko besloot om strategische redenen die stijging niet overal door te rekenen. 'Dit gaat weliswaar ten koste van de marge, maar beschermt de marktpositie', zegt Miko. Bovendien was er een afboeking bij Miko Engeland na een faling van een belangrijke klant. Met name de uitstaande vorderingen en de koffiemachines die er in huur stonden, werden afgewaardeerd.

De stijging van het bedrijfsresultaat bij kunststofverwerking was vooral te danken aan een aanzienlijke toename van het resultaat van de Poolse productievestiging.

Miko investeerde 5,48 miljoen euro in de eerste jaarhelft, waarbij 3,38 miljoen euro werd besteed aan de uitbreiding van het productieapparaat van de kunststofverwerkingsafdeling.

Ook in de tweede jaarhelft wordt daarin geinvesteerd met de aanvang van de bouw van een nieuwe productiehal in Polen. Voor de koffieserviceafdeling wordt verder geinvesteerd in het nieuwe merk Puro. 'Miko vertrouwt erop dat de omzetgroei van het eerste halfjaar zich zal blijven voortzetten in de tweede jaarhelft, en ziet bijgevolg de tweede jaarhelft met vertrouwen tegemoet', besluit het koffiebedrijf.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud