Mobistar en Tele2 roepen regering op tot actie op ADSL-markt

Mobistar, Tele2 en Versatel dringen erop aan dat de regering een signaal geeft aan de telecomwaakhond BIPT om daadkrachtig op te treden en de concurrentie in de ADSL-markt, die volgens hen door Belgacom verstoord wordt, aan te zwengelen.

(tijd) Dat bleek tijdens een persontbijt, vooruitlopend op de ministerraad van vrijdag waar het thema breedbandpenetratie op de agenda staat.

Uit recentelijk gepubliceerde cijfers blijkt dat Belgiƫ sinds vorig jaar niet meer in de wereldwijde toptien voorkomt op vlak van breedbandpenetratie. De alternatieve operatoren oordelen dat de maatregelen van de regering om het probleem aan te pakken onvoldoende zijn. De 'internet voor iedereen'-pakketten, die computer en breedbandabonnement bevatten, zijn commercieel geen groot succes en ook sociale abonnementen schieten volgens Paul-Marie Dessart, juridisch adviseur bij Mobistar, tekort.

'Structurele veranderingen zijn nodig, die de weg openen naar goedkoper en sneller internet', aldus Dessart. Momenteel beschikt ongeveer een derde van de Belgische gezinnen over breedband maar dat kan volgens Gregoire Dallemagne, gedelegeerd bestuurder van Tele2, met de nodige innovaties gemakkelijk oplopen tot 50 procent.

De alternatieve operatoren beschikken niet over een eigen uitgebreid netwerk en moeten daardoor beroep doen op Belgacom om hun breedbanddiensten aan de man te brengen. Ze klagen al maanden steen en been dat de kosten die Belgacom daarvoor aanrekent buiten proportie zijn. Dat remt investeringen bij alternatieve operatoren af. 'Als we 100.000 klanten willen aansluiten, dan vergt dat een investering van ongeveer 20 miljoen euro, waarvan 17 miljoen euro naar Belgacom gaat', verduidelijkte Dallemagne.

Vooral de verhoging van de prijs voor het verbinden van de kabels tussen de apparatuur van Belgacom en van andere spelers, schoot in het verkeerde keelgat. Het probleem is echter dat het BIPT geen werk maakt van een kostenmodel waarop de prijzen moeten gebaseerd zijn. Bovendien laat de dienstverlening van Belgacom, die instaat voor het activeren van de lijn, te wensen over. Slechts in 1 op de 3 gevallen gebeurt die activatie binnen de afgesproken termijn van tien dagen. 'Bijna een kwart van onze klanten wacht zelfs meer dan een maand', aldus Dallemgane.

Een officiƫle klacht bij de rechtbank of bij de mededingingsraad dienden de alternatieve operatoren nog niet in. 'We werken aan een dossier en alles staat open', aldus Dessart. De operatoren roepen de regering in een brief wel op om paal en perk te stellen aan deze onregelmatigheden. In de omringende landen blijkt dat een waaier aan goedkopere breedbandformules uit de grond schieten als gevolg van een doorgedreven concurrentiestrijd. In Belgie domineren Belgacom en Telenet de markt en moeten de kleinere operatoren tevreden zijn met een marktaandeel van amper 17 procent.

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud