Nestlé kent hoogste autonome groei in vier jaar

(tijd-nieuwslijn) - De Zwitserse multinational Nestlé heeft in 2005 de hoogste autonome groei in vier jaar behaald. 's Werelds grootste producent van ijs en het bedrijf achter de KitKat-chocoladerepen zag de omzet op autonome basis 6,2 prcent toenemen, de sterkste stijging sinds de 6,4 procent behaald in 2001. In 2004 lag de autonome groei nog op 4,5 procent.

De autonome groei van Nestlé in 2005 is precies het dubbele van de onderliggende omzetgroei behaald door Unilever. De twee bedrijven concurreren op enkele gebieden met elkaar, waaronder de verkoop van ijs.

Voor 2006 verwacht Nestlé dat de autonome groei in de doelstelling van een groei van 5-6 procent zal uitkomen. Ook voorziet het bedrijf een verdere toename van de operationele marge exclusief valuta-invloeden. In 2005 nam de operationele marge toe met 20 basispunten tot 12,9 procent.

Nestlé behaalde in 2005 een nettowinst van 8,0 miljard Zwitserse Frank tegen 6,6 miljard Zwitserse frank een jaar eerder. De omzet steeg van 84,7 miljard Zwitserse frank naar 91,1 miljard Zwitserse frank, het hoogste niveau ooit. Het dividend wordt met 12,5 procent verhoogd naar 9,00 Zwitserse frank

Vooral de divisie dranken droeg in 2005 bij aan de verbetering van de autonome groei. De divisie zag de autonome groei oplopen van 2,5 procent tot 8,2 procent in 2005. Het onderdeel melk, voeding en ijs behaalde een autonome groei van 6,7 procent tegen 5,4 procent een jaar eerder.

De divisie chocolade en snoep zag de autonome groei afvlakken in 2005, van 3,2 procent in 2004 tot 2,6 procent. Ook diervoeding behaalde in 2005 een lagere autonome groei dan in 2005. Het onderdeel farma zag de omzet autonoom met 10,2 procent toenemen.

Nestle zag in Europa de autonome groei uitkomen op 2,0 procentin 2005, nadat de omzet op autonome basis in 2004 nog 0,4 procent daalde. Volgens Nestlé blijft het consumentenklimaat in Europa nog zwak. In Frankrijk werd een autonome groei van 1,7 procent behaald en in Groot-Brittannië van 3,6 procent, terwijl de groei in Duitsland 0,2 procent bedroeg.

Het onderdeel water behaalde een autonome groei van 8,6 procent in 2005, tegen 0,6 procent een jaar eerder. Volgens Nestlé werd deze groei gedreven door Noord-Amerika met een groei van 16,5 procent. De marges daalden licht door hogere grondstofkosten, met name voor het plastic gebruikt voor flessen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud