NMBS krijgt nieuwe concurrenten in België

(tijd) - Er dreigt zware concurrentie voor de NMBS. Het Franse SNCF, het Nederlandse Railion en het Duitse Rail4Chem hebben de nodige vergunningen of staan op het punt die te krijgen om goederen te vervoeren over het Belgische spoornet. Totnogtoe moest de nationale spoorwegmaatschappij enkel rekening houden met het kleine D&L Cargo, schrijft De Tijd.

Drie jaar geleden braken de Antwerpenaar Jeroen Lejeune en de Limburger Ronny Dillen met D&L Cargo als eerste spoorwegmaatschappij het Belgische monopolie van de NMBS. Dat was vooral symbolisch en een gevolg van de gedeeltelijke vrijmaking van het Europese spoor. Maar nu brengen de grote Europese spelers hun kanonnen in stelling. Dat gebeurt in het vooruitzicht van de volledige liberalisering van het internationale goederenvervoer per spoor op 1 januari 2006.

SNCF Fret, de goederendochter van de nationale Franse spoorwegmaatschappij, beschikt sinds enkele weken over een Belgisch veiligheidscertificaat. Het hoeft enkel nog rijpaden aan te vragen bij Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoornet, om te kunnen starten met eigen transport. SNCF Fret is niet de meest performante van alle spoorcargomaatschappijen, maar omdat het de op een na grootste is in Europa, beschikt het wel over schaalgrootte.

Ook Railion Nederland heeft sinds kort een homologatie van zijn personeel en materieel en beschikt dus over een certificaat om met eigen locomotieven naar Belgische terminals en zeehavens te rijden. Het moet enkel nog een formele aanvraag indienen bij de minister van Transport, zo is te horen bij de spooradministratie. Railion behoort tot de Railion Gruppe, onderdeel van Deutsche Bahn, de machtigste spoorwegmaatschappij in de Europese Unie.

Een derde speler die een certificaat heeft aangevraagd, maar het nog niet heeft, is het Duitse Rail4Chem. In tegenstelling tot SNCF en Railion is dat een privé-bedrijf. Het werd opgericht door de chemiesector. Rail4Chem organiseert wekelijks 300 tot 350 treinen. De EU beschouwt goederenvervoer als een commerciële activiteit die niet gesubsidieerd mag worden door de overheid, in tegenstelling tot het binnenlandse reizigersverkeer.

Daarom is de NMBS al twee jaar bezig met de sanering van haar goederenafdeling B-Cargo, die jaarlijks 60 miljoen ton vervoert. De NMBS zit ook niet stil en heeft een veiligheidscertificaat aangevraagd in Nederland en Frankrijk. Om de moeilijke homologatieprocedure in Frankrijk te omzeilen, gaat de Belgische spoorgroep vijf Franse locomotieven huren. Het wil daarmee naar de Franse industriebekkens en de Kanaaltunnel rijden. GUM

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud