Nokia ziet markt mobiele telefoons snel groeien

(tijd-nieuwslijn) - Nokia, de Finse producent van mobiele telefoons, verwacht dat de wereldwijde markt voor mobiele telefoons in 2005 met 10 procent zal groeien ten opzichte van de 630 miljoen stuks in 2004. Nokia presenteerde donderdag nieuwe doelstellingen om zijn positie vast te houden en te versterken.

De Nokia 7600. In 2005 lanceert het merk maar liefst 40 nieuwe modellen. (foto: belga)

Nokia maakte zijn nieuwe doelstellingen bekend op de Nokia Capital Market Days in New York. Wat de markt in 2005 betreft, denkt Nokia dat niet alleen de afzet zal toenemen, maar ook de omzet, zij het minder dan de afzet. In 2008 zal de markt voor mobiele telefoons met camera's zijn toegenomen tot meer dan 600 miljoen stuks en zal die voor smartphones meer dan 200 miljoen bedragen. In 2006 ziet Nokia verder meer dan twee miljard gebruikers van mobiele telefonie.

Nokia wil zelf 'ietwat' harder groeien in de segmenten mobiele telefoons en Infrastructuur dan de markt en mikt op een operationele marge van 17-18 procent op middellange termijn bij de divisie waar mobiele telefoons worden geproduceerd. Bij Infrastructuur wil het Finse bedrijf een operationele marge van 14 procent in twee a drie jaar.

De investeringen in onderzoek en ontwikkeling zullen aan het einde van 2006 zijn teruggebracht naar 9-10 procent van de netto omzet. Nokia wil verder haar concurrentiepositie verbeteren door meer producten aan te bieden. In 2005 gaat het bedrijf circa 40 nieuwe mobiele telefoons lanceren. Nokia wil nog steeds een marktaandeel van 40 procent in de markt voor mobiele telefoons. Volgens onderzoeksbureau IDC had Nokia aan het einde van het derde kwartaal een marktaandeel van 31,3 procent.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud