ERS Railways heeft vorige week van de federale overheidsdienst Mobiliteit een veiligheidscertificaat gekregen, waardoor het mag rijden op de Belgische sporen.

(tijd) De Nederlandse spoorwegmaatschappij onderhandelt nu met Infrabel, de beheerder van het Belgische spoornet, over een commercieel akkoord. Daarna gaat ERS Railways pendeltreinen inleggen tussen de haven van Zeebrugge en het Europese hinterland.

ERS Railways is een dochter van de spoorwegoperator European Rail Shuttle (ERS) en vervoerde vorig jaar 600.000 teu of twintigvoetcontainers, vooral van en naar de havens van Rotterdam, Bremen en Hamburg. ERS is een volle dochter van Maersk Line, de grootste containerrederij ter wereld. In Zeebrugge beschikt Maersk Line over een eigen terminal. 'Zeebrugge wordt onze eerste bestemming', zegt Frans Zoetmulder, algemeen directeur van ERS.

ERS is al de vijfde concurrent voor B-Cargo, de goederenafdeling van de NMBS. Eerder kregen het Belgische Dillen & Lejeune Cargo, het Franse SNCF Fret, het Duitse Rail4Chem en het eveneens Belgische Trainsport een veiligheidscertificaat van de overheid. ERS Railways dreigt een van de sterkste opponenten van de Belgische spoorwegen te worden.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud