Numico boekt vijfde hogere kwartaalwinst

(tijd-nieuwslijn) - Numico, producent van onder meer Nutricia babyvoeding, heeft over het vierde kwartaal van 2005 een genormaliseerde nettowinst - op basis van voortgezette activiteiten en exclusief bijzondere posten - behaald van 59 miljoen euro. Dat is een stijging van 19,4 procent ten opzichte van de 49 miljoen euro in het laatste kwartaal van 2004.

Daarmee kwam de winst iets lager uit dan analisten hadden voorzien: zij rekenden op een resultaat van 59,7 miljoen euro. Voor de winst per aandeel rekenden analisten op 0,35 euro terwijl Numico donderdag een winst per aandeel rapporteerde van 0,32 euro. In het vierde kwartaal van 2004 bedroeg de winst per aandeel 0,30 euro.

Voor het eerst sinds 2001 keert Numico weer een dividend uit: 0,15 euro om precies te zijn, waar analisten ook rekenden op een dividenduitkering van 0,15 euro. In 2002 betaalde Numico over 2001 een dividend van 0,88 euro. Dat jaar keerde het bedrijf geen slotdividend uit. Numico beperkte zich toen tot het al eerder uitgekeerde interim-dividend van 0,28 euro. Numico's negatieve eigen vermogen belette de onderneming om de afgelopen jaren een dividend uit te keren.

De omzet van Numico kwam in het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar uit op 539 miljoen euro vergeleken met 455 miljoen euro in het laatste kwartaal van 2004. Het aangepaste bedrijfsresultaat voor goodwill-amortisatie steeg van 86 miljoen euro naar 103 miljoen euro.

Over geheel 2005 steeg de omzet van 1,722 miljard euro naar 1,988 miljard euro. De autonome omzetgroei was 11,9 procent, waarmee het bedrijf zijn doelstelling van 12 procent net niet haalde. De bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebita) groeide met 9,7 procent, terwijl Numico zich ten doel stelde de ebita met 10 procent te laten groeien.

Numico verwacht dat de totale netto-omzet - inclusief Mellin en Dumex - autonoom zal groeien tussen 11-13 procent. Numico's totale ebita-marge zal in 2006 gelijk blijven ondanks toenemende investeringen in productinnovaties en marketingkosten. De ebita-marge zal iets lager zijn in de eerste helft van 2006 dan in de tweede helft als gevolg van de fasering van marketingkosten.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect