Octaplus en Alco Bio Fuel openen eerste Belgische biopomp

De Brusselse brandstofdistributeur Octaplus en de Gentse ethanolproducent Alco Bio Fuel openden in Brussel het eerste tankstation voor bio-ethanol E85. Ze plannen vanaf volgende week vier dergelijke stations in de hoofdstad.

(tijd) België maakt daarmee een eerste inhaalbeweging op andere Europese landen, waar al tienduizenden auto's op het milieuvriendelijke E85 rondrijden.

Bio-ethanol E85 is een mengsel van 15 procent benzine en 85 procent bio-ethanol, een hernieuwbare brandstof afkomstig van planten (zoals graan of suikerbieten) of biomassa (zoals houtafval). Ze zorgt daardoor niet voor meer kooldioxide (CO2), het belangrijkste broeikasgas, in de atmosfeer.

Bedrijven zoals Alco Bio Fuel (Gent) maar ook het Duitse Südzucker staan klaar om bio-ethanol te produceren in België.

autobouwers

Ook de auto-industrie is klaar. Meer zelfs, de Zweedse autobouwers Saab (9-5) en Volvo (V50) en het Amerikaanse Ford (Focus) hebben al auto's op de markt die naast gewone benzine ook op E85 kunnen rijden.

Alleen kunnen ze die in België nog niet verkopen omdat de overheid de alternatieve brandstof nog niet goedkeurde. 'Het is dus voorlopig illegaal om ermee te rijden', zegt marketing manager Vincent Declerck van Octaplus. Octaplus kreeg een uitzonderingsstatuut voor zijn eerste station in Brussel, dat een testinstallatie is.

'Volgende week verwachten wij de goedkeuring van de overheid, en dan starten wij met de opening van vier dergelijke stations in Brussel', zegt Declerck. De opening gebeurt samen met bio-ethanolleverancier Alco Bio Fuel.

Vanaf dan kunnen de consumenten bio-ethanol tanken. Dat is een Belgische primeur, maar zeker geen Europese. In Zweden bijvoorbeeld, rijden al tienduizenden auto's rond op bio-ethanol. Omdat ze veel minder vervuilen, kunnen ze gratis parkeren in steden en betalen hun bestuurders minder belastingen. In Nederland zijn er ook al verschillende pompstations voor bio-ethanol, onder meer bij de invoerders van Saab en Volvo.

Het Belgische Octaplus is als distributeur niet afhankelijk van grote petroleummaatschappijen. Die staan volgens insiders niet meteen te springen om op grote schaal biobrandstoffen te promoten. Toch komt de biobrandstof eraan. Volgens een Europese richtlijn moet tegen 2010 5,75 procent van alle motorbrandstof van biologische oorsprong zijn.

JLi

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud