Omzet Deceuninck stijgt licht

(tijd-nieuwslijn) - Deceuninck, de producent van kunststofsystemen voor de bouwindustrie, heeft in het derde kwartaal van 2004 een omzet gerealiseerd van 160,2 miljoen euro. Dat is 4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze cijfers zijn voor het eerst sinds de overname van Thyssen Polymer vergelijkbaar.

De volumes namen in het derde kwartaal 7 procent toe. Wisselkoersverschillen, vooral van de dollar en de Turkse lire hadden een negatieve impact op de omzet van 3,2 procent. Over de eerste negen maanden van het jaar steeg de omzet 35,6 procent van 325,1 miljoen tot 440,9 miljoen euro.

Een bron van zorgen is de stijgende prijs voor PVC-harsen en additieven, de belangrijkste grondstoffen voor Deceuninck. 'Die stijgende prijzen blijven een meer dan gewoon aandachtspunt', zo stelt een persbericht. Ook voor het vierde kwartaal ziet het ernaar uit dat nog geen hoogtepunt is bereikt. De groep sluit daarom een tweede prijsverhoging niet uit.

De volumes namen in het derde kwartaal 7 procent toe. Wisselkoersverschillen, vooral van de dollar en de Turkse lire hadden een negatieve impact op de omzet van 3,2 procent. Over de eerste negen maanden van het jaar steeg de omzet 35,6 procent van 325,1 miljoen tot 440,9 miljoen euro.

Een bron van kopzorgen is de stijgende prijs voor PVC-harsen en additieven, de belangrijkste grondstoffen voor Deceuninck. 'Die stijgende prijzen blijven een meer dan gewoon aandachtspunt', zo stelt het persbericht. Ook voor het vierde kwartaal ziet het ernaar uit dat nog geen hoogtepunt is bereikt. De groep sluit daarom een tweede prijsverhoging niet uit.

Turkije kende de grootste groei. De volumestijging bedroeg, net zoals in het eerste halfjaar, meer dan 50 procent dankzij de enorme bouw- en exportactiviteit van de Turkse ondernemingen. Hier wordt op korte termijn aan uitbreiding gedacht.

In de West-Europese markt lag de omzet 10 procent hoger. Deceuninck schrijft dit toe aan een heropleving van de bouwsector in deze regio en het succes van Zendow, het nieuwe ramensysteem van de groep. De omzet in Belgie kwam 14 procent hoger uit dan vorig jaar. In Duitsland, waar de groep actief is via Thyssen Polymer, stagneerde de omzet. In de nieuwe EU-lidstaten liep de omzet achteruit.

De afwachtende houding van de Amerikaanse industrie naar aanleiding van de presidentsverkiezingen zorgen ervoor dat de omzetstijging in de Vs beperkt bleef tot 2,9 procent, uitgedrukt in dollar. De productie van houtcomposietproducten, zoals bijvoorbeeld terrasvloeren uit hout en kunststof, draait er sinds begin augustus op volle toeren.

Begin 2005 gaat Deceuninck dergelijke producten ook op de Europese markt gooien, met in eerste instantie wandbekledingen.

Een andere uitdaging waarin Deceuninck heel wat tijd steekt, is de ontwikkeling van de Russische markt. Daar beschikt de groep nu al over vijf verkooppunten, waaronder een in Moskou. Het streefdoel is tegen eind dit jaar aan 200 raamfabrikanten te leveren. Bovendien nemen de plannen om in het tweede kwartaal van 2005 in Rusland raamprofielen te produceren steeds concretere vormen aan.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud