Omzetgroei Nokia zwakt af

Nokia, 's werelds grootste producent van mobiele telefoons, heeft in het tweede kwartaal van 2006 de omzetgroei op jaarbasis zien afzwakken tot 22%. In het eerste kwartaal van 2006 behaalde het Finse concern nog de hoogste omzetgroei in meer dan 5 jaar.

(tijd) De nettowinst nam toe van EUR 799 miljoen tot EUR 1,14 miljard. De winst is inclusief een bate voor belastingen van EUR 276 miljoen.Per aandeel steeg de winst van EUR 0,18 naar EUR 0,28. Exclusief de bate lag de winst per aandeel op EUR 0,23. Analisten hadden EUR 0,25 verwacht in een range van EUR 0,24-0,27.

Nokia geeft geen concrete verwachtingen meer. Het concern verwacht voor het derde kwartaal van 2006 een groei van het marktvolume vergeleken met het tweede kwartaal van 2006. Het marktaandeel zal ongeveer gelijk blijven vergeleken met het tweede kwartaal.

Analisten voorzien voor het derde kwartaal van 2006 een omzet van EUR 9,83 miljard en een winst per aandeel van EUR 0,26.

De omzet van Nokia steeg in het tweede kwartaal met 22% van EUR 8,06 miljard naar EUR 9,81 miljard. Zonder valuta-invloeden zou de omzet met 17% zijn gestegen. In het eerste kwartaal steeg de omzet nog met 29%, de sterkste groei sinds het vierde kwartaal van 2000.

Analisten voorzagen voor het tweede kwartaal van 2006 een omzet van EUR 9,87 miljard in een range van EUR 9,51 miljard tot EUR 10,28 miljard.

Het bedrijfsresultaat steeg van EUR 1,004 miljard tot EUR 1,502 miljard. Exclusief de bate kwam het resultaat op EUR 1,226 miljard, waarmee de marge is gelijkgebleven op 12,5%. In het eerste kwartaal lag de marge nog op 14,4%.

Nokia, gevestigd in Espoo (Finland), stelde donderdag bij de publicatie van de resultaten in het eerste kwartaal van 2006 marktaandeel te hebben verloren vergeleken met het eerste kwartaal van 2006. Volgens het concern kwam het marktaandeel uit op 34% op basis van 78,4 miljoen verkochte telefoons en een markttotaal van 230 miljoen stuks.

In het eerste kwartaal van 2006 verkocht Nokia 75,1 miljoen telefoons en kende het een marktaandeel van 35%. Een jaar eerder verkocht het concern 60,8 miljoen exemplaren met een marktaandeel van 33%.

De voornaamste concurrenten van Nokia hebben eerder al de verkopen gemeld over het tweede kwartaal van 2006. Zo verkocht Motorola 51,9 miljoen handsets, Samsung 26,3 miljoen, Sony Ericsson 15,7 miljoen en LG Electronics 15,3 miljoen.

Voor 2006 verwacht Nokia een toename van de marktomvang met 15% of meer ten opzichte van de geschatte marktomvang van 795 miljoen in 2005. De markt voor infrastructuur zal volgens Nokia bescheiden groeien.

Concurrent Samsung liet eerder weten uit te gaan van een marktgrootte van meer dan 910 miljoen mobiele telefoons, 13% meer dan de 805 miljoen uit 2005. Sony Ericsson liet eerder weten rekening te houden met een marktomvang van 950 miljoen exemplaren dit jaar

Nokia denkt nog altijd dat de waarde van de markt voor mobiele telefoons zal toenemen in 2006, maar houdt rekening met enige daling van de gemiddelde verkoopprijs, als gevolg van de hogere invloed van verkopen in opkomende markten. Daar worden vooral goedkope telefoons verkocht.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud