Opkomende markten zorgen voor volumestijging Coca-Cola

(tijd-nieuwslijn) - Coca-Cola heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het volume met 5% zien stijgen. Dat heeft het concern woensdag bekendgemaakt bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. In het vierde kwartaal van 2005 bedroeg de volumegroei nog 4%.

Met name de opkomende markten als China, Rusland en Turkije zorgden voor de volumestijging. In de regio Noord-Azië, Eurazië en het Midden-Oosten, waartoe genoemde landen behoren, steeg het aantal verkochte kratten frisdrank en andere sappen met 15%. De traditionele markten Noord-Amerika en Europa zagen hun volumes stijgen met respectievelijk 2% en 1%.

Alhoewel het totale volume van Coca-Cola, dat ook frisdranken maakt als Sprite en Fanta, met 5% toenam, bleef de omzet van het bedrijf over de eerste drie maanden nagenoeg gelijk op 5,2 miljard dollar. De verwachting van analisten, geraadpleegd door Thomson Financial, lag op 5,3 miljard dollar.

Ook de geraporteerde winst van het concern, waarin Warren Buffetts Berkshire Hathaway een belang houdt van 8,4%, kwam net iets onder de verwachtingen uit. Coca-Cola boekte een winst van 1,1 miljard dollar, tegen 1,0 miljard dollar een jaar eerder. Dat komt overeen met een winst per aandeel van 0,47 dollar, waar analisten 0,48 dollar hadden becijferd.

Coca-Cola keert over de eerste drie maanden van dit jaar een dividend uit van 0,31 dollar, een stijging van 11% ten opzichte van de winstuitkering in dezelfde periode vorig jaar. De onderneming heeft voor bijna 500 miljoen dollar aan eigen aandelen ingekocht, als onderdeel van een programma dat voorziet in een terugkoop van 2 tot 2,5 miljard dollar.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud