'Oprichting Europese NV kan crisis bij Opel helpen keren'

(tijd) - De voorzitter van de ondernemingsraad van de Duitse autobouwer Opel vraagt moederbedrijf General Motors al zijn dochterondernemingen in Europa te fuseren tot een Europese vennootschap (SE) met zetel in Brussel. Dat zal de bedrijfskosten drukken en banenverlies voorkomen. Als GM ingaat op het voorstel, kan het zijn rechtstreekse greep op de activiteiten in Europa versterken en afstappen van het Duitse systeem van 'mittbestimmung'.

De voorzitter van de groepsondernemingsraad van Adam Opel AG, Klaus Franz deed zijn voorstel gisteren in een gesprek met de Duitse zondagskrant Welt am Sonntag. Opel zit in een zeer zware (bestuurs)crisis. Franz wil dat General Motors zijn honderd vennootschappen in Europa samensmelt tot een Europese vennootschap (SE). Dat zou een forse besparing opleveren op de structuurkosten van het autoconcern in Europa. De Duitse vakbonden willen liever besparen door de vorming van een SE dan door de schrapping van banen. In de Opel-vestigingen staan 12.000 banen op de tocht waarvan de meeste in Duitsland. Ondermeer de ontwerpafdelingen zouden banen verliezen. GM wil de ontwikkeling van nieuwe Opel-modellen meer in de Verenigde Staten laten uitvoeren.

GM Europa heeft nu zijn hoofdkantoor in het Zwitserse Zürich. Als GM mocht beslissen tot de vorming van GM Europa SE, dan moet de zetel van de onderneming en de centrale administratie in een Europese lidstaat of een land van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) worden gevestigd. Zwitserland hoort daar niet bij. Klaus Franz denkt aan Brussel. De Europese verordening, die de SE regelt, is sinds 8 oktober van kracht. België is een van de zes landen, die de verordening al omzette in de Belgische wetgeving. De richtlijn, die het sociaal overleg in de SE regelt, is eveneens al omgezet in een collectieve arbeidsovereenkomst van de Nationale Arbeidsraad (NAR).

Met de vorming van een Europese vennootschap zal GM de operationele greep op zijn Europese afdeling versterken. Fritz Henderson, de huidige voorzitter van GM Europa in Zürich zou de leiding in handen krijgen met Carl-Peter Forster als adjunct. Hans Demant, sinds vier maanden de topman van Opel AG als opvolger van Forster, zou aan de kant worden geschoven en vice-president engineering worden.

De keuze voor een Europese vennootschap kan ingrijpende gevolgen hebben. Opel en Saab zouden enkel nog een merknaam zijn. Als de zetel van de SE in Brussel wordt gevestigd, kan GM afstappen van het Duitse model van 'mittbestimmung', dat de vakbonden een plaats verzekert in het bestuur van de onderneming. De vakbonden kunnen dan wel via een bijzondere onderhandelingsgroep (BOG) overleg plegen voor heel het Europese bedrijf van GM. GM kan dan ook kiezen voor een monistisch bestuurssysteem met enkel een raad van bestuur in plaats van het duale Duitse systeem met een Vorstand (directieraad) en Aufsichtsrat (raad van toezicht). In België kan de SE zowel een monistisch als duaal bestuurssysteem hebben. KB

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud