Parc Paradisio werkt één maand voor 'de gemeenschap'

Eric Domb ziet Parc Paradisio, dat verandert in Pairi Daiza, als een bedrijf waar meer speelt dan alleen maar winst maken. Daarom heeft hij een speciaal project opgezet ('Le Douzième' of 'De twaalfde maand'), waarbij elk personeelslid gedurende één maand werk levert voor 'de gemeenschap'.

Bedoeling is dat iedereen met zijn eigen talenten (boekhouden, tuinman, electricien, ...) een bijdrage levert tot één welgekozen sociaal project. Dat kan bijvoorbeeld een gehandicapteninstelling zijn maar welk project het uiteindelijk zal worden, is nog niet duidelijk.

Domb ziet dat als een alternatieve manier van team building. 'Ik begrijp niet altijd waarom andere bedrijven met hun personeel in de Ardennen aan touwen gaan hangen', zegt hij.

'Dit jaar zal het project beperkt blijven tot één werk gemeenschapswerk maar binnen enkele jaren zullen we dat uitbreiden tot een maand. Wij kunnen ons dat in tegenstelling tot andere bedrijven wel veroorloven aangezien het park in de winter vijf maanden sluit. Dat schept mogelijkheden.'

'En ja, voor de aandeelhouder betekent dit dat we 1 maand verspillen aan het goede doel maar ik geloof in een win-winsituatie.'

Tijdens een persconferentie gaf Eric Domb verder uitleg bij de naamsverandering en de op stapel staande projecten. Hij deed dat zoals steeds vol overgave. Bij momenten hadden zijn woorden veel weg van poezie. We legden hem een paar vragen voor.

Waarom verandert Parc Paradisio van naam?

Als je aan iets bouwt, merk je pas geleidelijk aan wie je eigenlijk bent en wat je wil bereiken. In het begin was Parc Paradisio een ornitologisch park. Het groeide uit tot een dierenpark met meer dan 500 dieren soorten. Vissen, reptielen, primaten, noem maar op. Sinds enkele jaren geven we aan het park een extra dimensie: een spirituele en culturele dimensie.

Paradisio is nog in ons maar dat is niet voldoende meer. Het is geen animatiepark. Het is geen zoo. Het park is nu Paradisio met een extra laag erop. Pairi Daiza is het eerste woord ooit dat verwijst naar het paradijs. Het betekent 'gesloten tuin'. Een plek niet alleen voor ontspanning en plezier maar ook een plek om te herbronnen.

Parc Paradisio is een sterke merknaam. Is dit geen commerciële zelfmoord?

Nee, daar ben ik niet mee akkoord. Ik zie dit helemaal niet als een risico. We blijven gewoon hetzelfde doen maar met een extraatje. Kijk, zestien jaar geleden bij de start van Parc Paradisio geloofde ook bijna niemand in mijn project. In 2006 toen we een nieuwe richting insloegen met de bouw van een heuse Chinese tuin, was er eveneens veel kritiek. Maar kijk nu. Vorig seizoen trokken we 900.000 bezoekers. Misschien zal binnen 5 jaar alweer blijken dat de naamsverandering een juiste keuze bleek.

De nieuwe naam dekt beter de lading. Maar ik erken dat die misschien niet zo gemakkelijk is om te memoriseren. Maar is Borobudur, één van de belangrijkste boeddhistische heiligdommen en toeristische trekpleisters in Indonesië een gemakkelijke naam?

Verandering zit in het DNA van elke ondernemer.

Zal de nieuwe naam mensen niet afschrikken?

Het park blijft op dezelfde plaats. Dat is al een groot verschil met waspoeders die van naam veranderen. De mensen die Parc Paradisio kennen en leuk vinden, zullen blijven komen. En zij die menen dat het park enkel een animatiepark voor kinderen is, zullen nu misschien wel komen. Iedereen zal zijn gading bij ons vinden.'

Een naamsverandering kost meestal een bom geld. Is dat bij jullie ook het geval?

Ons marketingbudget voor 2010 is niet groter dan de voorbije jaren. We gaan de naam ook niet van de één op de andere dag veranderen. We gaan eerst beetje bij beetje communiceren dat we van naam veranderen. De naam Parc Paradisio zal dus nog een tijdje parallel blijven bestaan. Misschien 1 jaar of 2 jaar.

Voor aandeelhouders is dat allemaal wel een risico. Beloof je hen evenveel rendement?

'Dat is de bedoeling. Ik geloof in een win-winsituatie. Als dat niet lukt, heb ik gefaald.'

Gaat u veel investeren in de komende jaren?

'We gaan de komende vijf jaren meer investeren dan de voorbije 16 jaren. Hoeveel? Om en bij de 60 miljoen euro. Daarvoor zullen we gebruik maken van de cashflow en schulden. Een kapitaalverhoging is momenteel niet voorzien.

We gaan onder andere een Afrikaanse zone maken met een verzameling voodoobeelden, twee offeraltaren, lemen huizen en natuurlijk een savanne met giraffen, leeuwen en neushoorns. 'Maar het zal dus veel meer zijn gewoon die mythische dieren. Dieren met een extra laagje ziel, romantiek en dromen.'

En het Hoge Noorden wil ik ook in ons park: met beren, rendieren en wolven. En culturele elementen van het nomadische bestaan.

En voor mijn lievelingsbeesten, de olifanten, gaan we een zwembad met een glazen wand bouwen zodat bezoekers de olifanten kunnen zien zwemmen. Dat is uniek in de wereld.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud