Pfizer onderzoekt opties Consumer Healthcare-dochter

(tijd-nieuwslijn) - Pfizer, de producent van Lipitor, het meest voorgeschreven medicijn ter wereld, overweegt de activiteiten van Consumer Healthcare te verkopen. Het farmaceutisch concern stelt dat de activiteiten op basis van de gemiddelde waarderingen in de markt meer dan 10 miljard dollar waard zijn.

De Consumer Healthcare-activiteiten van Pfizer kennen een omzet van 3,9 miljard dollar en een winst voor belastingen van zo'n 700 miljoen. Het onderdeel is bekend van merken als Listerine, Benadryl en Visine. Eerder deze week waren al geruchten dat Pfizer de divisie zou willen verkopen.

Pfizer, dat vrijdag een analistenbijeenkomst houdt, liet weten voor 2006 een winst per aandeel van ongeveer 2,00 dollar te voorzien. Analisten geraadpleegd door Thomson gaan gemiddeld uit van 2,04 dollar. Voor 2007-2008 stelt Pfizer een hoge eencijferige winst per aandeel-groei in het vooruitzicht.

De omzet zal in 2006 naar verwachting ongeveer gelijk zijn aan de 51,3 miljard dollar behaald in 2005. Analisten gaan momenteel uit van 51,6 miljard dollar. Vanaf 2007 voorziet Pfizer weer omzetgroei, dankzij bijdragen van nieuwe medicijnen.

Pfizer denkt dit jaar voor meer dan 13 miljard dollar aan Lipitor, een hartmedicijn, te verkopen na 12,2 miljard dollar in 2005. Voor Celebrex wordt een omzet van meer dan 2 miljard voorzien tegen 1,7 miljard in 2005 en voor Lyrica meer dan 900 miljoen na 291 miljoen in 2005.

Het concern brengt dit jaar zes nieuwe medicijnen op de markt en zegt dat er goede verwachtingen zijn voor Sutent, Exubera en Champix. In 2006/07 gaat Pfizer aanvragen doen voor nog eens vijf medicijnen, waaronder Asenapine in samenwerking met Akzo Nobel.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud